Advanced road traffic management system
Välikangas, Tapio (2019)
Kandidaatintyö
Välikangas, Tapio
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101733538
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101733538
Tiivistelmä
The study describes an advanced road management system delivering suggestions about the route in the domain of one subunit. It also does pricing on the lane time. The length of the domain is about 100 m, i.e. the distance from one street pole to the next. Poles are for cameras and base stations of cellular communications traffic. The operations of the traffic management system are described together with an autonomous vehicle. These systems form a trafficking entity. Properties and effects of it are described.
Principal groups of road trafficking are named, and the effects of management systems on each group are observed. Groups are mentioned: owners of the road, maintainers of the road, maintainers of the management system, regulators of the traffic, owners of vehicles, holders of vehicles and insurers of people and traffic.
The management system is presented with the Systems Engineering concept used in the U.S. Department of traffic. First traffic in the U.S. is presented, then operating system concepts, and the architectural solution is explained. The level of description is defined by the expected size of the study. Some description of communication technologies for the system is in the study. Properties of the peer to peer, Client Server, and hybrid network are briefly described. It is one of the primaries of the management service.
The effects of the system are elicited from the changed properties of the trafficking. The operational system is evaluated for efficiency, safety, and flexibility. Energy consumption and CO2 production of road traffic are brought up.
Also, some financial aspects are evaluated. The price class is sought after, and the transition period from conventional traffic to an automated one is estimated.
As a conclusion of the study, a remark about generalizing the system to cover every product and service in the market is made. The Smart City Concept is compared to the generalized system. Also, the effects on trafficking modes are under observation. Työssä määritellään tieliikenteen hallintasysteemi, joka ehdottaa itsenäisesti toimiville ajoneuvoille ajoreitin omalla alueellaan, ja hinnoittelee sen. Alueen koko on hallintasysteemin sensori- ja kameratolppien välillä oleva tien osa, ehkä 100 m. Sen toimintaa kuvataan yhdessä ajoneuvojen kanssa. Näistä muodostuvan liikennejärjestelmän ominaisuuksia arvioidaan eri eturyhmien osalta.
Liikenteen keskeiset toimijat nimetään ja hallintasysteemin vaikutus eri ryhmiin tuodaan tarkasteltavaksi. Nimettäviä toimijoita ovat tien omistaja ja ylläpitäjä, hallintajärjestelmän vastuuyhteisö, lain säätäjä, liikenteessä olevien ajoneuvojen haltijat ja omistajat, sekä vakuuttajat.
Hallintasysteemin määrittely dokumentoidaan systemaattisesti ns. Systems Engineering konseptia käyttäen. Painopiste alueita ovat toimintaympäristö, toiminnot ja järjestelmän vaikutusten arviointi. Teknistä toteutusta arkkitehtuurin tasolla, sekä tietoliikenneratkaisun ominaisuuksien kuvausta.
Määritellyn systeemin vaikutuksia selvitellään liikenteen ominaisuuksien muutoksen kautta. Liikenteen energian tarve ja hiilidioksidin tuotto selvitetään. Järjestelmän vaikutusta liikennöinnin tehoon ja turvallisuuteen, sekä joustavuuteen käsitellään.
Liikenteen taloudellisia arvoja käsitellään, ja arvioidaan järjestelmän toteutukseen liittyviä asioita. Etsitään järjestelmälle hintaluokka. Siirtymäajalle perinteisestä liikenteestä hallintasysteemien ja itsenäisten ajoneuvojen pääosin muodostamalle liikenne virralle annetaan aika-arvio.
Yhteenvetona huomataan, että järjestelmän voi yleistää kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin kohdistuvana ehdotus ja myynti palveluna, joka toteuttaa smart-city konseptin. Se on myös tekijänä liikennöinti moodien kehittyessä.
Principal groups of road trafficking are named, and the effects of management systems on each group are observed. Groups are mentioned: owners of the road, maintainers of the road, maintainers of the management system, regulators of the traffic, owners of vehicles, holders of vehicles and insurers of people and traffic.
The management system is presented with the Systems Engineering concept used in the U.S. Department of traffic. First traffic in the U.S. is presented, then operating system concepts, and the architectural solution is explained. The level of description is defined by the expected size of the study. Some description of communication technologies for the system is in the study. Properties of the peer to peer, Client Server, and hybrid network are briefly described. It is one of the primaries of the management service.
The effects of the system are elicited from the changed properties of the trafficking. The operational system is evaluated for efficiency, safety, and flexibility. Energy consumption and CO2 production of road traffic are brought up.
Also, some financial aspects are evaluated. The price class is sought after, and the transition period from conventional traffic to an automated one is estimated.
As a conclusion of the study, a remark about generalizing the system to cover every product and service in the market is made. The Smart City Concept is compared to the generalized system. Also, the effects on trafficking modes are under observation.
Liikenteen keskeiset toimijat nimetään ja hallintasysteemin vaikutus eri ryhmiin tuodaan tarkasteltavaksi. Nimettäviä toimijoita ovat tien omistaja ja ylläpitäjä, hallintajärjestelmän vastuuyhteisö, lain säätäjä, liikenteessä olevien ajoneuvojen haltijat ja omistajat, sekä vakuuttajat.
Hallintasysteemin määrittely dokumentoidaan systemaattisesti ns. Systems Engineering konseptia käyttäen. Painopiste alueita ovat toimintaympäristö, toiminnot ja järjestelmän vaikutusten arviointi. Teknistä toteutusta arkkitehtuurin tasolla, sekä tietoliikenneratkaisun ominaisuuksien kuvausta.
Määritellyn systeemin vaikutuksia selvitellään liikenteen ominaisuuksien muutoksen kautta. Liikenteen energian tarve ja hiilidioksidin tuotto selvitetään. Järjestelmän vaikutusta liikennöinnin tehoon ja turvallisuuteen, sekä joustavuuteen käsitellään.
Liikenteen taloudellisia arvoja käsitellään, ja arvioidaan järjestelmän toteutukseen liittyviä asioita. Etsitään järjestelmälle hintaluokka. Siirtymäajalle perinteisestä liikenteestä hallintasysteemien ja itsenäisten ajoneuvojen pääosin muodostamalle liikenne virralle annetaan aika-arvio.
Yhteenvetona huomataan, että järjestelmän voi yleistää kaikkiin tuotteisiin ja palveluihin kohdistuvana ehdotus ja myynti palveluna, joka toteuttaa smart-city konseptin. Se on myös tekijänä liikennöinti moodien kehittyessä.