Employees and CSR : employee engagement, perceptions and motivation
Hirsimäki, Anna (2019)
Pro gradu -tutkielma
Hirsimäki, Anna
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833825
Tiivistelmä
This thesis aims to investigate how employees react to the CSR activities of the company. This investigation is approached trough engagement, perceptions, motivation and barriers. The data for this thesis was acquired from the employees of construction and development company Skanska. Altogether 97 respondents replied to this questionnaire and the results were further analyzed by using quantitative content analysis.
This thesis combines different theoretical approaches to build an integrated model of employee engagement and micro-CSR. The model was complemented and evaluated with the results of the questionnaire conducted to the employees. The results of the study indicate that employees are affected by Skanska’s CSR actions and that they have embedded sustainability as a part of their everyday practices. Results also indicate that the majority of the employees are motivated because of their inner concern towards sustainability issues. However, the study also revealed barriers that can prevent engaging in CSR. The integrated model together with the results of the questionnaire provides allocated information for Skanska, which can be used to improve their CSR actions. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten työntekijät reagoivat yrityksen yhteiskuntavastuullisiin toimiin. Tätä lähestytään sitoutuneisuuden, käsitysten, motivaation sekä esteiden kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin rakennus- ja kehityskonserni Skanskan työntekijöiltä. Yhteensä 97 työntekijää vastasi kyselyyn ja vastaukset analysointiin käyttämällä määrällistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessa luotiin yhtenäinen malli, joka yhdistää työntekijöiden sitouttamisen sekä yhteiskuntavastuullisuuden yksilölliset vaikutukset. Mallia täydennettiin ja arvioitiin työntekijöille toteutetun kyselyn avulla. Tutkimuksen vastaukset osoittavat, että Skanskan yhteiskuntavastuullisuus vaikuttaa selvästi työntekijöihin, ja että työntekijät ovat selvästi omaksuneet ympäristövastuullisuuden osaksi jokapäiväisiä käytäntöjä. Tulokset myös osoittavat, että suurin osa työntekijöiden motivaatiosta tulee heidän sisäisestä kiinnostuksestaan ympäristövastuullisuutta kohtaan. Tuloksista nousi kuitenkin esille myös esteitä, jotka voivat estää yhteiskuntavastuullisuuteen sitouttamisen. Luotu malli yhdessä kyselyn tulosten kanssa tarjoaa Skanskalle kohdennettua tietoa, mitä yritys voi käyttää kehittäessään yhteiskuntavastuullisia toimiaan.
This thesis combines different theoretical approaches to build an integrated model of employee engagement and micro-CSR. The model was complemented and evaluated with the results of the questionnaire conducted to the employees. The results of the study indicate that employees are affected by Skanska’s CSR actions and that they have embedded sustainability as a part of their everyday practices. Results also indicate that the majority of the employees are motivated because of their inner concern towards sustainability issues. However, the study also revealed barriers that can prevent engaging in CSR. The integrated model together with the results of the questionnaire provides allocated information for Skanska, which can be used to improve their CSR actions.
Tutkimuksessa luotiin yhtenäinen malli, joka yhdistää työntekijöiden sitouttamisen sekä yhteiskuntavastuullisuuden yksilölliset vaikutukset. Mallia täydennettiin ja arvioitiin työntekijöille toteutetun kyselyn avulla. Tutkimuksen vastaukset osoittavat, että Skanskan yhteiskuntavastuullisuus vaikuttaa selvästi työntekijöihin, ja että työntekijät ovat selvästi omaksuneet ympäristövastuullisuuden osaksi jokapäiväisiä käytäntöjä. Tulokset myös osoittavat, että suurin osa työntekijöiden motivaatiosta tulee heidän sisäisestä kiinnostuksestaan ympäristövastuullisuutta kohtaan. Tuloksista nousi kuitenkin esille myös esteitä, jotka voivat estää yhteiskuntavastuullisuuteen sitouttamisen. Luotu malli yhdessä kyselyn tulosten kanssa tarjoaa Skanskalle kohdennettua tietoa, mitä yritys voi käyttää kehittäessään yhteiskuntavastuullisia toimiaan.