Better productivity for SMEs by using quality management system
Ruoho, Joonas (2019)
Diplomityö
Ruoho, Joonas
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833832
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019101833832
Tiivistelmä
The aim of the study was to design a quality management system based on ISO 9001:2015 standard for the SME that markets the car wash equipment and services. The target company operates in a strong competitive and labourintensive sector, where the control and self-direction of service installers in field work are key elements in terms of performance, reliability and corporate quality. The study gathered material based on theory and company action plans, as well as through interviews, and examined how to build a process improvement quality management system that increases the performance of the target company, selfdirected and performance. The meter selections made for The Quality Management System are based on the processes of the target company's operational control system and the critical success factors assigned to them in this study. In addition, the study identified and investigated the potential problem points expected to be generated in the implementation of the system. The result is a completed quality system model, up to the implementation phase, consisting of a practical application to the target company's needs, including the 1. version of The Quality Manual. Työn tavoitteena oli suunnitella autonpesutoimintaan kytkeytyviä laitteistoja ja palveluita markkinoivalle pk-yritykselle ISO 9001:2015 standardiin perustuva laadunhallintajärjestelmä. Kohdeyritys toimii kovassa kilpailutilanteessa ja työvoimavaltaisella alalla, jossa kenttätyötä tekevien huoltoasentajien ohjaus ja itseohjautuvuus ovat keskeisessä osassa tuloksellisuuden, luotettavuuden ja yrityksen laatukuvan kannalta. Työssä kerättiin aineistoa teorian ja yrityksen toimintasuunnitelmien pohjalta sekä haastattelujen avulla ja tutkittiin, miten rakentaa prosessien parantamiseen perustuva laadunhallintajärjestelmä, joka lisää kohdeyrityksen suorituskykyä, toiminnan itseohjautuvuutta sekä tuloksellisuutta. Laadunhallintajärjestelmälle tehdyt mittarivalinnat perustuvat kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmän prosesseihin ja niille tässä työssä määritettyihin kriittisiin menestystekijöihin. Lisäksi työssä kartoitettiin ja tutkittiin potentiaalisia ongelmakohtia, joita odotetaan syntyvän järjestelmän implementoinnissa. Työn tuloksena on implementointivaiheeseen asti valmis laatujärjestelmämalli, joka muodostuu käytännön sovelluksesta kohdeyrityksen tarpeisiin, sisältäen laatukäsikirjan 1.version.