Servitization in small and medium-sized manufacturing firms
Salonen, Ida (2019)
Pro gradu -tutkielma
Salonen, Ida
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835176
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835176
Tiivistelmä
The purpose of this study is to find out the role of servitization in small and medium- sized manufacturing firms. The study contributes to the understanding of the importance of services in business today. Previous theoretical findings suggest there is an increasing focus on services within companies, as services provide a competitive advantage for companies while meeting customers’ growing demands for higher quality and more diverse services. The empirical part of the research is conducted as a qualitative study, the data of which were collected from four interviews. The results show how the importance of services in small and medium- sized companies is widely recognized, even though companies mainly provide the base and intermediate services to their customers. However, many companies intend to provide services on a larger scale in the future. The importance of services for manufacturing companies will continue to increase, and companies should focus more and more on expanding their services. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää palvelullistamisen roolia pienissä ja keskisuurissa teollisuusyrityksissä. Tutkielman avulla saadaan parempi käsitys palveluiden merkityksestä tämän päivän yritysten liiketoiminnassa. Aiemmat teoreettiset tutkimukset esittävät, että palveluiden tarjontaan keskitytään yrityksissä entistä enemmän, sillä palvelut tarjoavat kilpailuetua yrityksille samalla kun vastataan asiakkaiden kasvaviin vaatimuksiin laadukkaammasta ja monipuolisesta palvelusta. Tutkielman empiirinen osa on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka data kerättiin neljästä haastattelusta. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että palveluiden merkitys pienissä ja keskisuurissa yrityksissä tunnistetaan laajalti, vaikkakin yritykset tarjoavat pääosin perus- ja keskiasteen palveluita asiakkailleen. Useimmilla yrityksillä on kuitenkin aikomuksena tarjota palveluita entistä monipuolisemmin tulevaisuudessa. Palveluiden merkitys teollisuusyrityksissä tulee vain kasvamaan, minkä vuoksi yritysten tulisi keskittyä yhä enemmän palveluidensa laajentamiseen.