IT osana liiketoimintaa : IT:n näkyvyys ja rooli strategiassa
Klemetti, Katariina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Klemetti, Katariina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835182
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835182
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella IT:n roolia ja näkyvyyttä kohdeorganisaation liiketoimintastrategiassa. Liiketoiminta muuttuu vuosi vuodelta digitaalisemmaksi ja erilaisilla tietojärjestelmillä on liiketoiminnassa entistä suurempi rooli. Muutosnopeus ja kilpailu vaativat nopeaa reaktiokykyä. Jatkuva kustannustason nousu ohjaa kaupan keskittymään omaan ydinosaamiseensa, jonka vuoksi kaupanala on ollut pakotettu tarkastelemaan kriittisesti sitä, mitä ydinosaamiseen ja ydintoimintoihin kuuluu. Ensimmäisenä tutkimusteemana oli IT osana ryhmästrategiaa, jossa tarkastellaan näitä näkökulmia.
IT- ja liiketoimintastrategian yhteensovittaminen riippuu merkittävästi siitä, kokeeko yritys IT:n olevan kilpailuedun mahdollistaja vai ei. Tässä tutkielmassa tarkastellaan toisen tutkimusteeman, IT osana arvoketjua, valossa sitä, minkälaisena IT:n rooli nähdään kohdeorganisaatiossa.
Kuluttajat ovat siirtymässä digitaalisiin kaupankäyntiympäristöihin matalampien hintojen, laajan tuotevalikoiman, käytön helppouden ja helposti saatavilla olevan tuotetiedon ansiosta. Tämän johdosta kolmantena tutkimusteemana käsiteltiin IT:tä osana digitalisaatiota. The purpose of this thesis was to examine the role and visibility of IT in the business strategy of the target organization. Business is becoming more and more digital from year to year, and different information systems play an increasingly important role in business. The speed of change and competition require rapid reaction. The constant rise in cost levels directs commerce to focus on its core competencies, which has forced the commerce industry to critically look at what constitutes core competencies and core operations. The first research theme was IT as part of a group strategy addressing these perspectives.
The alignment of IT and business strategy depends remarkable on whether the company sees IT as providing a competitive edge or not. In the light of another research theme of this thesis, IT as part of the value chain, the role of IT in the target organization was examined.
Consumers are shifting to digital trading environments through lower prices, a wide range of products, ease of use and easily accessible product information. As a result, IT as part of digitalisation was examined as a third research theme.
IT- ja liiketoimintastrategian yhteensovittaminen riippuu merkittävästi siitä, kokeeko yritys IT:n olevan kilpailuedun mahdollistaja vai ei. Tässä tutkielmassa tarkastellaan toisen tutkimusteeman, IT osana arvoketjua, valossa sitä, minkälaisena IT:n rooli nähdään kohdeorganisaatiossa.
Kuluttajat ovat siirtymässä digitaalisiin kaupankäyntiympäristöihin matalampien hintojen, laajan tuotevalikoiman, käytön helppouden ja helposti saatavilla olevan tuotetiedon ansiosta. Tämän johdosta kolmantena tutkimusteemana käsiteltiin IT:tä osana digitalisaatiota.
The alignment of IT and business strategy depends remarkable on whether the company sees IT as providing a competitive edge or not. In the light of another research theme of this thesis, IT as part of the value chain, the role of IT in the target organization was examined.
Consumers are shifting to digital trading environments through lower prices, a wide range of products, ease of use and easily accessible product information. As a result, IT as part of digitalisation was examined as a third research theme.