Kotka-Kouvola yhteysvälin kehittäminen
Kähärä, Petri (2019)
Diplomityö
Kähärä, Petri
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835198
Tiivistelmä
Diplomityöllä oli kaksi päätavoitetta. Ensimmäinen päätavoite oli luoda Kotka-Kouvola väliselle henkilöjunaliikenteelle aikataulu, joka lisää junien käyttöastetta. Toinen päätavoite oli selvittää junaliikenteen nykyinen palvelutaso asiakkaan näkökulmasta ja löytää kehittämisehdotuksia, joiden toteuttamisella on junamatkustamista lisäävä vaikutus.
Tutkimus muodostui kolmesta osasta: 1) tiedonkeruukyselystä, 2) Kymenlaakson suurimpien työnantajien sekä kulttuurin ja urheilun suurtuottajien haastatteluista ja 3) validointikyselystä. Tutkimuksen teossa käytettiin palvelumuotoilun periaatteita matkustamispalvelun kehittämiseksi. Kehitystyö eteni kokonaisvaltaisesti, iteratiivisesti ja käyttäjälähtöisesti. Kyselyihin saatiin yhteensä lähes 1700 vastausta ja haastatteluita tehtiin yhdeksän kappaletta.
Tutkimuksen tuloksena luotiin Kotka-Kouvola yhteysvälille uusi juna-aikataulu sekä selvitettiin matkaketjun kehittämisen kohteita. Tutkimuksen pohjalta luotu uusi juna-aikataulu otetaan käyttöön 15.12.2019. Uusi aikataulu vastaa käyttäjien tarpeisiin aiempaa paremmin ja se sisältää neljä uutta junavuoroa. Uudella juna-aikataululla kyetään saavuttamaan entistä suurempi junamatkustamisen potentiaali. Matkaketjun kehitysehdotuksia selvitettiin kymmeniä ja ne ovat listattuna tutkimuksessa käyttäjien osoittaman tärkeysjärjestyksen mukaan. The thesis had two main goals. The first main objective was to create a timetable for passenger train connection between Kotka and Kouvola, which would increase the utilization of the train commuting. The second main objective was to find out the current service level in rail transportation from the customers’ point of view and to explore development proposals that would increase commuting by rail.
The survey consisted of three parts: 1) a data collection questionnaire, 2) interviews with the largest employers and major cultural and sports service producers in Kymenlaakso and 3) validation questionnaire. In the research the principles of service design were applied to develop the travel chain. The research proceeded holistically, iteratively and user-oriented. Almost 1,700 responses were received to the questionnaires and 9 interviews were conducted.
As a result of the study, a new train schedule was created for the Kotka-Kouvola connection and development proposals for the travel chain were explored. The new train timetable created on the basis of this study will be introduced beginning from 15.12.2019. The new schedule responds to users’ needs better than earlier and timetable presents four new train departures. With the new timetable it is possible to reach higher commuter potential than previously. Numerous travel chain development suggestions in this research were elicited and listed in order of priority from user perspective.
Tutkimus muodostui kolmesta osasta: 1) tiedonkeruukyselystä, 2) Kymenlaakson suurimpien työnantajien sekä kulttuurin ja urheilun suurtuottajien haastatteluista ja 3) validointikyselystä. Tutkimuksen teossa käytettiin palvelumuotoilun periaatteita matkustamispalvelun kehittämiseksi. Kehitystyö eteni kokonaisvaltaisesti, iteratiivisesti ja käyttäjälähtöisesti. Kyselyihin saatiin yhteensä lähes 1700 vastausta ja haastatteluita tehtiin yhdeksän kappaletta.
Tutkimuksen tuloksena luotiin Kotka-Kouvola yhteysvälille uusi juna-aikataulu sekä selvitettiin matkaketjun kehittämisen kohteita. Tutkimuksen pohjalta luotu uusi juna-aikataulu otetaan käyttöön 15.12.2019. Uusi aikataulu vastaa käyttäjien tarpeisiin aiempaa paremmin ja se sisältää neljä uutta junavuoroa. Uudella juna-aikataululla kyetään saavuttamaan entistä suurempi junamatkustamisen potentiaali. Matkaketjun kehitysehdotuksia selvitettiin kymmeniä ja ne ovat listattuna tutkimuksessa käyttäjien osoittaman tärkeysjärjestyksen mukaan.
The survey consisted of three parts: 1) a data collection questionnaire, 2) interviews with the largest employers and major cultural and sports service producers in Kymenlaakso and 3) validation questionnaire. In the research the principles of service design were applied to develop the travel chain. The research proceeded holistically, iteratively and user-oriented. Almost 1,700 responses were received to the questionnaires and 9 interviews were conducted.
As a result of the study, a new train schedule was created for the Kotka-Kouvola connection and development proposals for the travel chain were explored. The new train timetable created on the basis of this study will be introduced beginning from 15.12.2019. The new schedule responds to users’ needs better than earlier and timetable presents four new train departures. With the new timetable it is possible to reach higher commuter potential than previously. Numerous travel chain development suggestions in this research were elicited and listed in order of priority from user perspective.