Loppukäyttäjäkoulutuksen menestystekijät toiminnanohjausjärjestelmän uudistamisprojektissa
Löppönen, Timo (2019)
Diplomityö
Löppönen, Timo
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935536
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935536
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen avulla pyritään selvittämään rajallisilla kouluttajaresursseilla toteutettavien tietojärjestelmäkoulutuksien keskeisimmät menestystekijät. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda esille oppimisen ja koulutuksen kannalta tärkeimmät seikat, joiden avulla varmistetaan uudistetun toiminnanohjausjärjestelmän menestyksekäs käyttöönotto.
Tutkimus toteutetaan selvittämällä teoreettisella tarkastelulla tutkimusongelmaan vaikuttavat keskeisimmät tekijät käyttäen apuna aiempia tutkimuksia ja kirjallisuuslähteitä. Avaintekijöiden perusteella pyritään tekemään alustavia päätelmiä ja hypoteeseja mahdollisista menestystekijöistä. Tutkimusmenetelmänä käytetään kyselytutkimusta, joka perustuu teoreettisiin aineistoihin ja niistä tehtyihin omiin pohdintoihin.
Tutkimuksen teoreettisen aineiston ja kyselytutkimuksen tulosten perusteella seuraavat viisi tekijää todettiin tärkeimmiksi; 1) käyttämällä järjestelmää oppii parhaiten, 2) koulutus- ja tukimateriaalin on oltava selkeää ja helppokäyttöistä, 3) opetuksen on oltava oppilaiden taitotason mukaista, 4) koulutettaville perustellaan, miksi on toimittava ohjeiden mukaisesti ja 5) esimiesten on johdettava muutosta esimerkillään.
Tutkimuksen tuloksista tehtiin seuraavat johtopäätökset ja toimenpidesuositukset; 1) järjestelmän tulevat avainkäyttäjät organisoidaan testaajiksi ja kouluttajiksi, 2) koulutettavat jaetaan tietoteknisten taitojensa mukaisiin tasoryhmiin, 3) henkilöstölle uudelleenkoulutetaan yrityksen liiketoimintasäännöt ja 4) järjestelmän tukimateriaaliksi luodaan keskeisimmistä toiminnoista pikaohjeet sekä niistä tallennetut opetus- ja tukivideot. The purpose of this research is to find key factors of information systems training with limited trainer resources. The target of this research is to highlight the most important factors for learning and education to ensure the successful implementation of the modernized Enterprise Resource Planning systems.
This research is based on previous research and literature sources which help to identify the main factors influencing the research problem. The theoretically key factors are used to create preliminary conclusions and hypotheses about possible training success factors. A survey is based on theoretical material and own reflections and it is used as a research method.
The following factors were identified as the most important ones, based on the results of theoretical and survey research; 1) using the system is the best way to learn, 2) the training and support material must be clear and easy to use, 3) teaching must consider the skill level of the students, 4) the trainees must be given a reason for following the instructions and 5) the trainees must be led by an example of the leaders.
The following conclusions and recommendations for action are created from the results of this research; 1) the future key-users of the system will be organized into testers and trainers, 2) the trainees are separate into level groups according to their information technology skills, 3) the employees must be re-trained to follow the business rules of the company and 4) the quick start tutorials and support videos concerning the most important functions must be created to support the use of the system.
Tutkimus toteutetaan selvittämällä teoreettisella tarkastelulla tutkimusongelmaan vaikuttavat keskeisimmät tekijät käyttäen apuna aiempia tutkimuksia ja kirjallisuuslähteitä. Avaintekijöiden perusteella pyritään tekemään alustavia päätelmiä ja hypoteeseja mahdollisista menestystekijöistä. Tutkimusmenetelmänä käytetään kyselytutkimusta, joka perustuu teoreettisiin aineistoihin ja niistä tehtyihin omiin pohdintoihin.
Tutkimuksen teoreettisen aineiston ja kyselytutkimuksen tulosten perusteella seuraavat viisi tekijää todettiin tärkeimmiksi; 1) käyttämällä järjestelmää oppii parhaiten, 2) koulutus- ja tukimateriaalin on oltava selkeää ja helppokäyttöistä, 3) opetuksen on oltava oppilaiden taitotason mukaista, 4) koulutettaville perustellaan, miksi on toimittava ohjeiden mukaisesti ja 5) esimiesten on johdettava muutosta esimerkillään.
Tutkimuksen tuloksista tehtiin seuraavat johtopäätökset ja toimenpidesuositukset; 1) järjestelmän tulevat avainkäyttäjät organisoidaan testaajiksi ja kouluttajiksi, 2) koulutettavat jaetaan tietoteknisten taitojensa mukaisiin tasoryhmiin, 3) henkilöstölle uudelleenkoulutetaan yrityksen liiketoimintasäännöt ja 4) järjestelmän tukimateriaaliksi luodaan keskeisimmistä toiminnoista pikaohjeet sekä niistä tallennetut opetus- ja tukivideot.
This research is based on previous research and literature sources which help to identify the main factors influencing the research problem. The theoretically key factors are used to create preliminary conclusions and hypotheses about possible training success factors. A survey is based on theoretical material and own reflections and it is used as a research method.
The following factors were identified as the most important ones, based on the results of theoretical and survey research; 1) using the system is the best way to learn, 2) the training and support material must be clear and easy to use, 3) teaching must consider the skill level of the students, 4) the trainees must be given a reason for following the instructions and 5) the trainees must be led by an example of the leaders.
The following conclusions and recommendations for action are created from the results of this research; 1) the future key-users of the system will be organized into testers and trainers, 2) the trainees are separate into level groups according to their information technology skills, 3) the employees must be re-trained to follow the business rules of the company and 4) the quick start tutorials and support videos concerning the most important functions must be created to support the use of the system.