Vastuullisen toimittajavalinnan vaikutukset yritykselle
Kolu, Inka (2019)
Kandidaatintutkielma
Kolu, Inka
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935554
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102935554
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, miksi yritysten on kannattavaa huomioida vastuullisuus osana toimittajavalintaa. Työn tarkoituksena on tutkia vastuullisen toimittajavalinnan positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia ja tätä kautta lähestyä kysymystä siitä, miksi yritykset huomioivat vastuullisuuden toimittajavalinnassaan.
Työn tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiiristä osuutta varten toteutettiin tapaustutkimus suomalaiselle rakennusalan yritykselle. Aineisto kerättiin kahdella puolistrukturoidulla haastattelulla yrityksen hankintapäälliköille. Tulokset perustuvat haastattelutuloksiin sekä aiempaan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastuullisen toimittajavalinnan positiiviset vaikutukset ovat laajempia ja voimakkaampia kuin negatiiviset vaikutukset. Vastuullisella toimittajavalinnalla on positiivisia vaikutuksia yritysten imagoon ja sen hallintaan, kilpailukykyyn, erilaisten riskien hallintaan, taloudelliseen tulokseen sekä laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Tutkimuksessa ei havaittu merkittäviä tai selkeitä negatiivisia vaikutuksia. Vastuullisuuden laiminlyönnillä on suuremmat negatiiviset vaikutukset yrityksen toimintaan, kuin mitä vastuullisuus itsessään voisi saada aikaan. This thesis examines important reasons why companies should pay attention to responsibility and sustainability in their supplier selection. The aim of this study is to examine what positive and negative effects responsible supplier selection causes and that way approach the issue of reasons behind responsible supplier selection decisions.
The research was conducted as a qualitative research. For the empirical part of the study, case study of Finnish construction company was conducted. The research data was collected through two semi-structured interviews by interviewing two purchasing managers of the company. Results of this study are based on the interviews and previous academic literature.
The results of this study indicate that positive effects of responsible supplier selection are more extensive and more powerful than negative effects. Responsible supplier selection affects positively to brand image, competitiveness, management of different risks, economic outcome, quality of products and services and customer satisfaction. Significant or distinct negative effects of responsible supplier selection were not identified in this study. Neglecting responsibility in companies will lead to more powerful negative effects compared to what responsible supplier selection could cause itself.
Työn tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiiristä osuutta varten toteutettiin tapaustutkimus suomalaiselle rakennusalan yritykselle. Aineisto kerättiin kahdella puolistrukturoidulla haastattelulla yrityksen hankintapäälliköille. Tulokset perustuvat haastattelutuloksiin sekä aiempaan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastuullisen toimittajavalinnan positiiviset vaikutukset ovat laajempia ja voimakkaampia kuin negatiiviset vaikutukset. Vastuullisella toimittajavalinnalla on positiivisia vaikutuksia yritysten imagoon ja sen hallintaan, kilpailukykyyn, erilaisten riskien hallintaan, taloudelliseen tulokseen sekä laatuun ja asiakastyytyväisyyteen. Tutkimuksessa ei havaittu merkittäviä tai selkeitä negatiivisia vaikutuksia. Vastuullisuuden laiminlyönnillä on suuremmat negatiiviset vaikutukset yrityksen toimintaan, kuin mitä vastuullisuus itsessään voisi saada aikaan.
The research was conducted as a qualitative research. For the empirical part of the study, case study of Finnish construction company was conducted. The research data was collected through two semi-structured interviews by interviewing two purchasing managers of the company. Results of this study are based on the interviews and previous academic literature.
The results of this study indicate that positive effects of responsible supplier selection are more extensive and more powerful than negative effects. Responsible supplier selection affects positively to brand image, competitiveness, management of different risks, economic outcome, quality of products and services and customer satisfaction. Significant or distinct negative effects of responsible supplier selection were not identified in this study. Neglecting responsibility in companies will lead to more powerful negative effects compared to what responsible supplier selection could cause itself.