Pienosakkuus omistajuusstrategiana
Sievänen, Mikko (2019)
Pro gradu -tutkielma
Sievänen, Mikko
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103035941
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103035941
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli halu selvittää ei-perheomisteisten mikro- ja pienyritysten pienosakkuuksia luovuttaneiden pääomistajien sekä pienosakkuuksia vastaanottaneiden omistajien omistajuusstrategian toteuttamisen tavoitteita, eturistiriitoja sekä onnistumista.
Metodologia on aihepiirin kirjallisuuskatsaus sekä haastattelututkimus, joka toteutettiin neljää case-yritystä tutkimalla teemahaastattelun keinoin. Tietoa kerättiin tutkimuskysymyksistä johdetuilla teemoilla, joiden vaikutuksellisuudet ovat linjassa omistajaohjauksen, omistajuusstrategian, omistamisen motiivien ja tahtotilan sekä tavoitteellisen omistamisen teoreettisten viitekehysten kanssa.
Johtopäätöksenä on: luodakseen psykologisen omistajuuden sekä omistusstrategian muodostumisille mahdollisuudet mikro- ja pienyrityksissä, voi olla tärkeää muodostaa pienosakasta rekrytoidessa pienosakasidentiteetti, joka muodostuu henkilön arvoista ja asenteista, yrittäjätyypistä ja käyttäytymisestä, riskinottokyvystä sekä omistajuuden motiiveista ja tavoitteista. The purpose of this study was a desire to research major and minor shareholders’ motivation, goals and conflicts of interest in implementation and on-going process of the ownership strategy in non-family owned, micro, and small size companies.
The methodology of this study was a literature review and interviews, which conducted as case-studies in four different companies. The information was gathered by themes, which influences are in line with the theoretical frameworks of corporate governance, the ownership strategy, the owners’ motives and goals, and the definitions of various influencing mechanisms and models of commitment.
The conclusion and hypothesis of this study were to develop the possibilities for psychological ownership and ownership strategy in micro and small size companies, where it may be important to form to the person under the recruitment process a minor ownership identity, which constitutes from the values and attitudes, entrepreneurial typology and behavior, abilities to take risks, and motives and goals in ownership.
Metodologia on aihepiirin kirjallisuuskatsaus sekä haastattelututkimus, joka toteutettiin neljää case-yritystä tutkimalla teemahaastattelun keinoin. Tietoa kerättiin tutkimuskysymyksistä johdetuilla teemoilla, joiden vaikutuksellisuudet ovat linjassa omistajaohjauksen, omistajuusstrategian, omistamisen motiivien ja tahtotilan sekä tavoitteellisen omistamisen teoreettisten viitekehysten kanssa.
Johtopäätöksenä on: luodakseen psykologisen omistajuuden sekä omistusstrategian muodostumisille mahdollisuudet mikro- ja pienyrityksissä, voi olla tärkeää muodostaa pienosakasta rekrytoidessa pienosakasidentiteetti, joka muodostuu henkilön arvoista ja asenteista, yrittäjätyypistä ja käyttäytymisestä, riskinottokyvystä sekä omistajuuden motiiveista ja tavoitteista.
The methodology of this study was a literature review and interviews, which conducted as case-studies in four different companies. The information was gathered by themes, which influences are in line with the theoretical frameworks of corporate governance, the ownership strategy, the owners’ motives and goals, and the definitions of various influencing mechanisms and models of commitment.
The conclusion and hypothesis of this study were to develop the possibilities for psychological ownership and ownership strategy in micro and small size companies, where it may be important to form to the person under the recruitment process a minor ownership identity, which constitutes from the values and attitudes, entrepreneurial typology and behavior, abilities to take risks, and motives and goals in ownership.