Startup Survival in B2B Markets : case ASynRo
Poso, Pauliina (2019)
Diplomityö
Poso, Pauliina
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103136018
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103136018
Tiivistelmä
The aim of this thesis is to research startup survival factors in B2B markets, in the context of high-speed machine market. The objective is to provide information to ASynRo project about the target market. The thesis does not provide a plan for market entry, only information about survival and success factors.
The literature of this thesis focuses on startup survival and success in B2B markets separately. High-speed machine market is studied through PESTLE and Porter’s five forces analyses. The empirical research uses semi-structured interviews, to gather information from professionals experienced with startups. The key findings of the research include factors affecting startup survival in B2B markets and some special features of high-speed machine market from startup’s perspective. The starting capital is essential, and it should come through sales work to investors. Lack of marketing skills, seems to be a common problem as well as startups getting stuck in the development phase, never starting the sales work. Credibility and trust are the most important factors in the high-speed machine market affecting startup survival. The results contribute to the market research of ASynRo project and based on them the research of market potential can continue. Tämä diplomityö tutkii startupien selviytymiseen vaikuttavia tekijöitä B2B markkinoilla. Kontekstina toimii suurnopeuskonemarkkina. Tavoitteena on tuottaa ASynRo -projektille tietoa kohdemarkkinasta ja startupin mahdollisuuksista siinä. Tutkimus ei anna tietoa tai suunnitelmaa markkinoille menemisestä, ainoastaan selviytymis- ja menestymistekijöistä.
Tämän työn teoreettinen osa keskittyy startupin selviytymiseen ja menestymiseen, sekä B2B markkinoihin erikseen. Suurnopeuskonemarkkinoita tutkitaan PESTLE -analyysin ja Porterin viiden voiman mallin avulla. Nämä analyysit perustuvat kirjallisuuteen. Empiirinen tutkimus toteutetaan kvalitatiivisin metodein teemahaastatteluja käyttäen. Tavoitteena on kerätä tietoa startupien menestymistekijöistä niiden parissa kokeneilta asiantuntijoilta. Keskeiset tutkimustulokset sisältävät tekijöitä, jotka vaikuttavat startupien selviytymiseen B2B-markkinoilla. Aloitusvaiheen rahoitus on elintärkeää ja sen voi saada hyvällä sijoittajiin kohdistetulla myyntityöllä. Markkinointitaitojen puute on yleinen ongelma, samoin startupin juuttuminen tuotekehitykseen, jolloin myyntityötä ei aloiteta koskaan. Uskottavuus ja luottamus ovat tärkeimpiä suurnopeusmarkkinan tekijöitä. Tämän diplomityön tulokset vievät ASynRo -projektia eteenpäin ja niiden perusteella markkinapotentiaalin kartoitus voi jatkua.
The literature of this thesis focuses on startup survival and success in B2B markets separately. High-speed machine market is studied through PESTLE and Porter’s five forces analyses. The empirical research uses semi-structured interviews, to gather information from professionals experienced with startups. The key findings of the research include factors affecting startup survival in B2B markets and some special features of high-speed machine market from startup’s perspective. The starting capital is essential, and it should come through sales work to investors. Lack of marketing skills, seems to be a common problem as well as startups getting stuck in the development phase, never starting the sales work. Credibility and trust are the most important factors in the high-speed machine market affecting startup survival. The results contribute to the market research of ASynRo project and based on them the research of market potential can continue.
Tämän työn teoreettinen osa keskittyy startupin selviytymiseen ja menestymiseen, sekä B2B markkinoihin erikseen. Suurnopeuskonemarkkinoita tutkitaan PESTLE -analyysin ja Porterin viiden voiman mallin avulla. Nämä analyysit perustuvat kirjallisuuteen. Empiirinen tutkimus toteutetaan kvalitatiivisin metodein teemahaastatteluja käyttäen. Tavoitteena on kerätä tietoa startupien menestymistekijöistä niiden parissa kokeneilta asiantuntijoilta. Keskeiset tutkimustulokset sisältävät tekijöitä, jotka vaikuttavat startupien selviytymiseen B2B-markkinoilla. Aloitusvaiheen rahoitus on elintärkeää ja sen voi saada hyvällä sijoittajiin kohdistetulla myyntityöllä. Markkinointitaitojen puute on yleinen ongelma, samoin startupin juuttuminen tuotekehitykseen, jolloin myyntityötä ei aloiteta koskaan. Uskottavuus ja luottamus ovat tärkeimpiä suurnopeusmarkkinan tekijöitä. Tämän diplomityön tulokset vievät ASynRo -projektia eteenpäin ja niiden perusteella markkinapotentiaalin kartoitus voi jatkua.