WordPress-nettisivun hakukoneoptimointi : parhaat käytännöt ja case Mainostoimisto Groteski Oy
Tallqvist, Janne (2019)
Diplomityö
Tallqvist, Janne
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136214
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136214
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena on tarkastella miten WordPress-julkaisujärjestelmä ja sen liitännäiset mahdollistavat hyvän ja tehokkaan hakukoneoptimoinnin (Search Engine Optimization, SEO). Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimia, joilla yksittäisen nettisivun sijoitusta hakukoneissa pyritään parantamaan teknisillä ja sisällöllisillä toimilla.
Työssäni esittelen useita hyväksi havaittuja liitännäisiä, teknisiä toimia, sekä jopa filosofisia vaatimuksia sisällön ja sen rakenteen suhteen. Aion pilkkoa hakukoneoptimoinnin selkeisiin osakokonaisuuksiin, joita on helppo toteuttaa oman sivuston tarpeen ja tavoitteen mukaan. Esittelen myös sisällön suhteen muutamia erikoistapauksia, joilla hakukoneiden sijoitusta voidaan pyrkiä parantamaan entisestään. Tämän lisäksi esittelen hakukoneoptimoinnin tulosten mittaamiseen liittyviä keskeisiä toimia ja työkaluja. Pyrin selventämään mitä data kertoo ja tarkoittaa, sekä miten sitä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa hakukoneoptimoinnin ja nettisivuston jatkokehittämisessä.
Lopuksi esittelen ja analysoin case-esimerkin, joka perustuu oman yritykseni Mainostoimisto Groteski Oy:n syksyllä 2018 aloitettuun brändi- ja nettisivu-uudistukseen. Uudistuksen aikana Groteski teki itselleen täysin uudet verkkosivut. Rakentamisvaihetta edelsi hakukoneoptimoinnin tarkka määrittely ja sisällön suunnittelu. Esimerkin aikana esittelen myös hakukoneoptimoinnin tuloksia nettisivuilta saadun vuoden aikana kerätyn seurantadatan muodossa. The purpose of this thesis is to give insight on how Search Engine Optimization (SEO) works and how it’s implemented with WordPress CMS (Content Management System). Search engine optimization refers to the actions taken to improve the ranking of an individual website in search engines by technical actions and content writing.
I will present a number of various proven, technical, and even philosophical requirements for content and its structure. I am going to break down the SEO into clear to-do’s that are easy to implement according to your websites needs and purpose. I will also present some special cases regarding content that can be used to further improve search engine rankings. In addition, I present the key actions and tools related to measuring the results of search engine optimization. I am trying to clarify what some of the data might mean and how it can be used in developing SEO.
Finally, I intend to present and analyse one case example, which is based on the brand and website reform of Mainostoimisto Groteski Oy. During the renewal, Groteski built a completely new website for themselves. The construction phase was preceded by strict planning of search engine optimization and content design. During the case example, I will also present the data and its results gathered from the site during it’s one year lifespan.
Työssäni esittelen useita hyväksi havaittuja liitännäisiä, teknisiä toimia, sekä jopa filosofisia vaatimuksia sisällön ja sen rakenteen suhteen. Aion pilkkoa hakukoneoptimoinnin selkeisiin osakokonaisuuksiin, joita on helppo toteuttaa oman sivuston tarpeen ja tavoitteen mukaan. Esittelen myös sisällön suhteen muutamia erikoistapauksia, joilla hakukoneiden sijoitusta voidaan pyrkiä parantamaan entisestään. Tämän lisäksi esittelen hakukoneoptimoinnin tulosten mittaamiseen liittyviä keskeisiä toimia ja työkaluja. Pyrin selventämään mitä data kertoo ja tarkoittaa, sekä miten sitä voidaan hyödyntää tulevaisuudessa hakukoneoptimoinnin ja nettisivuston jatkokehittämisessä.
Lopuksi esittelen ja analysoin case-esimerkin, joka perustuu oman yritykseni Mainostoimisto Groteski Oy:n syksyllä 2018 aloitettuun brändi- ja nettisivu-uudistukseen. Uudistuksen aikana Groteski teki itselleen täysin uudet verkkosivut. Rakentamisvaihetta edelsi hakukoneoptimoinnin tarkka määrittely ja sisällön suunnittelu. Esimerkin aikana esittelen myös hakukoneoptimoinnin tuloksia nettisivuilta saadun vuoden aikana kerätyn seurantadatan muodossa.
I will present a number of various proven, technical, and even philosophical requirements for content and its structure. I am going to break down the SEO into clear to-do’s that are easy to implement according to your websites needs and purpose. I will also present some special cases regarding content that can be used to further improve search engine rankings. In addition, I present the key actions and tools related to measuring the results of search engine optimization. I am trying to clarify what some of the data might mean and how it can be used in developing SEO.
Finally, I intend to present and analyse one case example, which is based on the brand and website reform of Mainostoimisto Groteski Oy. During the renewal, Groteski built a completely new website for themselves. The construction phase was preceded by strict planning of search engine optimization and content design. During the case example, I will also present the data and its results gathered from the site during it’s one year lifespan.