Brändi-identiteetin ja brändi-imagon suhde suomalaisessa matkailu ja vapaa-ajan yrityksessä
Rossi, Mira (2018)
Kandidaatintutkielma
Rossi, Mira
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436530
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436530
Tiivistelmä
Vahva brändi on yksi tärkeimmistä erilaistumiskeinoista nykypäivänä. Brändin asemoinnin avulla voidaan luoda kilpailuetua muihin alan toimijoihin. Jotta yritys voidaan asemoida markkinoilla, on brändi-identiteetin ja brändi-imagon suhdetta tutkittava.
Tämän kandidaatintutkielman tavoite on tutkia brändi-identiteetin ja brändi- imagon suhdetta matkailualan yrityksessä. Tutkielmassa selvitetään, mitä yritys pyrkii viestimään kuluttajille, ja miten tämä on välittynyt asiakkaille eli minkälaisia mielikuvia yritys herättää asiakkaissa. Tutkielma on kuvaileva laadullinen tutkimus, joka tehdään toimeksiantona matkailualan yritys Holiday Club Resorts Oy:lle. Tutkielmassa tullaan tutkimaan Holiday Clubin brändi-imagoa ja –identiteettiä ja niiden kohtaamista haastattelemalla yrityksen asiakkaita ja yrityksen edustajaa.
Vastauksia tutkielmassa pohditaan teoreettisen viitekehyksen perusteella, joka perustuu aiheen kirjallisuuteen. Teoriaosuuden osiot käsittelevät mielikuvien muodostumista, vahvan brändin rakentamista ja molempien näiden ilmiöiden yhdistämistä palvelualan yrityksen erityispiirteisiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Holiday Club Resorts Oy:n brändi- identiteetti on välittynyt asiakaskunnalle hyvin. Toisin sanoen yrityksen markkinointiviestintä on toimivaa. Yritystä kuvailtiin helposti lähestyttäväksi, monipuoliseksi ja luotettavaksi. Yrityksen tunnettuus on hyvä. Tutkielma paljasti myös sen, että yrityksen laajasta palvelutarjonnasta tunnetaan yleisesti vain kylpyläpalvelut. Tämä täsmää yrityksen markkinointistrategian kanssa, jossa markkinointiviestinnän niin sanottu keihään kärki on ollut kylpylähotellien mainostaminen. Nowadays a strong brand is one of the most important ways for a company to differentiate on the market. Brand positioning can create a competitive advantage for operators in the industry. In order for a company to be positioned well, the relation between brand identity and brand image must be clarified.
The aim of this bachelor thesis is to study the relationship between brand identity and brand image in a tourism and leisure company. This thesis explains what the company is aiming to communicate to its custmers, and how it has been passed on. The thesis is a descriptive qualitative study that is commissioned by the tourism company Holiday Club Resorts Oy. The thesis will explore the brand image and identity of the Holiday Club Resorts Oy and their encounter by interviewing the company's customers and the company's representative.
Answers to the thesis will be considered on the basis of the theoretical framework based on the literature of the subject. The theoretical part is based on the formation of mental images, building a strong brand and combining both of these phenomena with the specificities of a service company.
The results of the study showed that the brand identity of Holiday Club Resorts Oy has been passed on well to the clientele. In other words, the company's marketing communication strategy is working. The company was described as easy to approach, versatile and reliable. The company's reputation is good. The thesis also revealed that only spa hotel services are widely known from the company's extensive service offering. This is in line with the company's marketing strategy as the so called spearhead of marketing communications has been the promotion of spa hotels.
Tämän kandidaatintutkielman tavoite on tutkia brändi-identiteetin ja brändi- imagon suhdetta matkailualan yrityksessä. Tutkielmassa selvitetään, mitä yritys pyrkii viestimään kuluttajille, ja miten tämä on välittynyt asiakkaille eli minkälaisia mielikuvia yritys herättää asiakkaissa. Tutkielma on kuvaileva laadullinen tutkimus, joka tehdään toimeksiantona matkailualan yritys Holiday Club Resorts Oy:lle. Tutkielmassa tullaan tutkimaan Holiday Clubin brändi-imagoa ja –identiteettiä ja niiden kohtaamista haastattelemalla yrityksen asiakkaita ja yrityksen edustajaa.
Vastauksia tutkielmassa pohditaan teoreettisen viitekehyksen perusteella, joka perustuu aiheen kirjallisuuteen. Teoriaosuuden osiot käsittelevät mielikuvien muodostumista, vahvan brändin rakentamista ja molempien näiden ilmiöiden yhdistämistä palvelualan yrityksen erityispiirteisiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Holiday Club Resorts Oy:n brändi- identiteetti on välittynyt asiakaskunnalle hyvin. Toisin sanoen yrityksen markkinointiviestintä on toimivaa. Yritystä kuvailtiin helposti lähestyttäväksi, monipuoliseksi ja luotettavaksi. Yrityksen tunnettuus on hyvä. Tutkielma paljasti myös sen, että yrityksen laajasta palvelutarjonnasta tunnetaan yleisesti vain kylpyläpalvelut. Tämä täsmää yrityksen markkinointistrategian kanssa, jossa markkinointiviestinnän niin sanottu keihään kärki on ollut kylpylähotellien mainostaminen.
The aim of this bachelor thesis is to study the relationship between brand identity and brand image in a tourism and leisure company. This thesis explains what the company is aiming to communicate to its custmers, and how it has been passed on. The thesis is a descriptive qualitative study that is commissioned by the tourism company Holiday Club Resorts Oy. The thesis will explore the brand image and identity of the Holiday Club Resorts Oy and their encounter by interviewing the company's customers and the company's representative.
Answers to the thesis will be considered on the basis of the theoretical framework based on the literature of the subject. The theoretical part is based on the formation of mental images, building a strong brand and combining both of these phenomena with the specificities of a service company.
The results of the study showed that the brand identity of Holiday Club Resorts Oy has been passed on well to the clientele. In other words, the company's marketing communication strategy is working. The company was described as easy to approach, versatile and reliable. The company's reputation is good. The thesis also revealed that only spa hotel services are widely known from the company's extensive service offering. This is in line with the company's marketing strategy as the so called spearhead of marketing communications has been the promotion of spa hotels.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Managing brand-consumer relationships on social media brand communities to foster brand loyalty
Peräkorpi, Tommi (2018)This study aims to contribute to the research of brand management on social media brand communities by investigating how brands could improve their relationships with their community members. The study also focuses on how ... -
Brändi-identiteetin välittyminen asiakkaille sosiaalisessa mediassa
Kuosmanen, Kaisa (2017)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, kuinka hyvin tutkittavan case-yrityksen brändi-identiteetti välittyy asiakkaille sosiaalisen median välityksellä. Tutkielmassa selvitetään, mitä mielikuvia yritys haluaa ... -
Aurinkopaneeleiden käytön vaikutus yrityksen brändiin
Vinkvist, Ellen (2018)Tämän kandidaatintyön tavoitteena on selvittää yrityksien aurinkopaneeleiden käytön mahdollisia sidoksia yrityksen brändiin, sekä tutkia, millä tavoin markkinointiviestinnällä tai yrityksen toimialalla on merkitystä saatuihin ...