Taloudellinen vastuu kaupan toimialan yritysvastuuraportoinnissa
Hämäläinen, Jarmo (2019)
Pro gradu -tutkielma
Hämäläinen, Jarmo
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436543
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436543
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on tutkittu taloudellisen vastuun yritysvastuuraportointia kaupan toimialan yrityksissä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää yritysten vastuuraporteista taloudellisen vaikuttavuuden erityispiirteitä yritysten viestinnästä sidosryhmille. Lisäksi tarkasteltiin taloudellisen vastuun raportoinnin sopivuutta sidosryhmille ja kuinka monipuolisesti taloudellisesta vastuusta raportoidaan. Tutkittu aineisto on kerätty internetistä julkisesti listatuista yrityksistä. Mukana on yhteensä kuusi kaupan alan yritystä, joista kolme on Suomesta ja kolme Ruotsista. Kaikki yritykset ovat suuryrityksiä, jotka ovat jo pitkään toimineet kaupan alalla. Tutkimuksen viitekehyksenä on Global Reporting Iniative standardit 2016 ohjeistus ja tämän ohjeistuksen kohta taloudellinen vaikuttavuus. Tutkimuksen teoreettisessa osassa on käyty läpi aikaisempi tutkimus taloudellisesta vastuusta, taloudellisen vastuun raportointi kaupan toimialalla ja taloudellinen vaikuttavuus sidosryhmille yritysvastuuraportoinnissa. Tutkimusmenetelmänä työssä on käytetty sisällönanalyysiä. Analyysissä on käyty läpi Global Reporting Iniative standardien 2016 taloudellisen vaikuttavuuden kohdat jokaisen yrityksen osalta. Tutkimustulokset osoittavat taloudellisen yritysvastuuraportoinnin olevan hyvällä tasolla kaupan alalla. Kuitenkin oli havaittavissa, että suuremmat yritykset ovat raportoineet laadukkaammin taloudellisesta vastuusta. Taloudellinen vastuu oli määritelty yritysten raporteissa ja taloudellisen vastuun raportoiminen oli tutkituissa yrityksissä tärkeässä roolissa. Tutkimuksen kohteena olevat yritysvastuuraportit olivat monipuolisia. Tutkimuksen aineistossa oli informaation lisäämiseksi nähtävillä runsaasti taulukoita ja kuvioita. Monissa raporteissa painotettiin sidosryhmien tärkeyttä yritykselle ja lisäksi sidosryhmien vaikutuksesta yritykseen oli tehty olennaisuustaulukko. Sidosryhmien hallinnasta oli huomattu, että kaikkia sidosryhmiä huomioidaan tutkimuksen yrityksissä. Kaupan alan yrityksissä oli vähäisissä määrin kerrottu ilmastonmuutoksen vaikutuksesta liiketoimintaan ja taloudelliseen vastuuseen. This study investigates corporate responsibility reporting in companies in the retail sector. The purpose of this study was to find specific characteristics of financial effectiveness in corporate responsibility reports from corporate communications to stakeholders. In addition, the suitability of financial reporting for stakeholders and the versatility of financial reporting were examined. The researched material has been collected from publicly listed companies on the Internet. There is a total of six trading companies, three from Finland and three from Sweden. All companies are large companies with a long history of trading. The research is based on the Global Reporting Iniative Standards 2016 guidelines and the section on financial effectiveness in this guidance. The theoretical part of the study has covered previous research on economic responsibility, reporting on economic responsibility in the trading industry and financial impact on stakeholders in corporate responsibility reporting. Content analysis has been used as the research method. The analysis has covered the financial reporting sections of the Global Reporting Iniative Standards 2016 for each company. Research shows that financial reporting on corporate responsibility is at a good level in the trading sector. However, it was noticeable that larger companies reported higher levels of financial responsibility. Economic responsibility was defined in corporate reports and reporting of economic responsibility played an important role in the companies surveyed. The corporate responsibility reports under investigation were versatile. For the sake of increasing information, many tables and figures were available in the study. Many reports emphasized the importance of stakeholders to the company, and a materiality table of the impact of the stakeholders on the company was made. It was noticed that all stakeholders are taken into consideration in the research companies. Trade companies had little information about the impact of climate change on business and financial responsibility.