Ympäristötekijöiden vaikutus parkkihalliprojektien elinkaarikustannuksiin
Leinonen, Sakari (2019)
Diplomityö
Leinonen, Sakari
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436558
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436558
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteina oli selvittää parkkihallien ympäristövaikutukset, kasvattaako ympäristöystävällisyys parkkihallien investointikustannuksia ja onko tilaajien ympäristövaatimukset muuttuneet kasvaneen ympäristökeskustelun myötä. Työlle oli asetettu kolme tutkimuskysymystä. Ensimmäinen tutkimuskysymys on selvittää rakennushankkeiden tilaajien ympäristövaatimuksia nyt ja tulevaisuudessa. Toinen tutkimuskysymys on, miten ja mitkä tekijät vaikuttavat ympäristöön negatiivisesti sekä positiivisesti parkkihalliprojekteissa. Kolmas tutkimuskysymys on, miten elinkaarikustannukset muuttuvat tuottamalla ympäristöystävällisempi parkkihalli.
Ensimmäistä tutkimuskysymystä tutkittiin teorian kautta käyttäen kirjallisuuskatsausmenetelmää ja selvitettiin empiirisesti kyselyjen avulla rakennushankkeiden tilaajilta. Toisen tutkimuskysymyksen ympäristövaikutukset selvitettiin teoriasta ja vahvistettiin käyttäen elinkaariarviolaskentaohjelmaa case-tutkimuksen avulla. Pääpainona oli hiilijalanjälki. Laskelmat tehtiin tapauskohteista. Kolmanteen tutkimuskysymykseen tutkittiin case-parkkihallien elinkaarikustannukset ja vertailtiin elinkaariarviolaskennan avulla muutoksia eri rakenne- ja käyttöenergiaratkaisuissa vaikutuksia elinkaarikustannuksiin sekä hiilijalanjälkeen.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen vastaus oli, että kaupunkien ympäristövaatimukset pohjautuvat lain vaatimuksiin ja yrityksillä ympäristövaatimukset pohjautuvat lain vaatimusten lisäksi ympäristösertifikaatteihin. Toisen tutkimuskysymyksen vastaus oli, että rakennusmateriaalit aiheuttavat suurimmat negatiiviset ympäristövaikutukset. Parkkihallien positiivisia ympäristövaikutuksia on tehokkaampi pysäköintipolitiikka, joka vähentää autoilusta muodostuvaa kasvihuonekaasupäästöä. Kolmannen tutkimuskysymyksen vastaus oli, että betonin sementtitason määrää vähentämällä ja uusiutuvaa energiaa käyttämällä voidaan saada 25 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä muutaman prosentin lisäyksellä elinkaarikustannuksiin. The aim of this master’s thesis work was to find out parking garages environmental impacts, does the environmentally friendly parking garage increase investment costs and to find out has the environmental requirements changed because of the increasing conversation about environment. There were three research questions in this work. First research question was to find out what kind of environmental requirements are building procurers interested in now and in future. Second research question was to find out, which are negative and positive environmental impacts in parking garage projects. Third research question was to find out how life cycle costs changes in environmentally friendly parking garage projects.
First research question’s theory was researched with using a literature review method. Buildings procurers were interviewed to get the answer for empiric part of the work. Second research question’s scientific method was a case research method. The Parking garage’s environmental impacts were gathered from scientific articles and books. Environmental impacts were calculated with a life cycle assessment program. The focus on life cycle assessment was in a carbon footprint. Third research question’s scientific method were also a case research method. Third research question began with the research on the parking garage’s life cycle cost, which continued estimation how the cost will change if the parking garage will be made environmentally friendly.
First research question’s results were that public procurer’s environmental requirements on construction projects are based on current law. Companies’ environmental requirements are based on law and environmental certificates. Second research question’s results were that building materials has the biggest negative environmental impact on parking garages. The most positive impact on parking garages is that parking spots are found efficiently. Third research question’s results were that lowering the amount of cement in concrete makes and using renewable energy lowers the carbon footprint of parking garages for 25 percent with minor effect on life cycle costs.
Ensimmäistä tutkimuskysymystä tutkittiin teorian kautta käyttäen kirjallisuuskatsausmenetelmää ja selvitettiin empiirisesti kyselyjen avulla rakennushankkeiden tilaajilta. Toisen tutkimuskysymyksen ympäristövaikutukset selvitettiin teoriasta ja vahvistettiin käyttäen elinkaariarviolaskentaohjelmaa case-tutkimuksen avulla. Pääpainona oli hiilijalanjälki. Laskelmat tehtiin tapauskohteista. Kolmanteen tutkimuskysymykseen tutkittiin case-parkkihallien elinkaarikustannukset ja vertailtiin elinkaariarviolaskennan avulla muutoksia eri rakenne- ja käyttöenergiaratkaisuissa vaikutuksia elinkaarikustannuksiin sekä hiilijalanjälkeen.
Ensimmäisen tutkimuskysymyksen vastaus oli, että kaupunkien ympäristövaatimukset pohjautuvat lain vaatimuksiin ja yrityksillä ympäristövaatimukset pohjautuvat lain vaatimusten lisäksi ympäristösertifikaatteihin. Toisen tutkimuskysymyksen vastaus oli, että rakennusmateriaalit aiheuttavat suurimmat negatiiviset ympäristövaikutukset. Parkkihallien positiivisia ympäristövaikutuksia on tehokkaampi pysäköintipolitiikka, joka vähentää autoilusta muodostuvaa kasvihuonekaasupäästöä. Kolmannen tutkimuskysymyksen vastaus oli, että betonin sementtitason määrää vähentämällä ja uusiutuvaa energiaa käyttämällä voidaan saada 25 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä muutaman prosentin lisäyksellä elinkaarikustannuksiin.
First research question’s theory was researched with using a literature review method. Buildings procurers were interviewed to get the answer for empiric part of the work. Second research question’s scientific method was a case research method. The Parking garage’s environmental impacts were gathered from scientific articles and books. Environmental impacts were calculated with a life cycle assessment program. The focus on life cycle assessment was in a carbon footprint. Third research question’s scientific method were also a case research method. Third research question began with the research on the parking garage’s life cycle cost, which continued estimation how the cost will change if the parking garage will be made environmentally friendly.
First research question’s results were that public procurer’s environmental requirements on construction projects are based on current law. Companies’ environmental requirements are based on law and environmental certificates. Second research question’s results were that building materials has the biggest negative environmental impact on parking garages. The most positive impact on parking garages is that parking spots are found efficiently. Third research question’s results were that lowering the amount of cement in concrete makes and using renewable energy lowers the carbon footprint of parking garages for 25 percent with minor effect on life cycle costs.