Pricing of maintenance service contracts : case VR FleetCare Ltd.
Lisitsyn, Anastasia (2019)
Pro gradu -tutkielma
Lisitsyn, Anastasia
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111438026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111438026
Tiivistelmä
Over the past years, train operators have been outsourcing their in-house maintenance services to external service providers. This thesis explores pricing of maintenance service contracts and how it can be modelled in rolling stock setting. Case study focuses on train bogie’s maintenance service contract and data used in this study consist of maintenance service events between January 2015 to July 2019. In this study, literature related to maintenance services, their contracts, and pricing models are investigated. Quantitative methodologies are used in this thesis and based on literature review as well as case company limitations pricing model is constructed. Results for contract pricing are then obtained from the Monte Carlo-simulation.
In this study, preventive and corrective maintenance costs as well as penalties are generated using simulation, while other are defined by the case company. Results of this thesis show that optimization model and simulation contribute to decision making by enabling modeling and illustration of contract costs, their confidence levels as well as profitability of given margin. Risk assessment of risk of loss shows that minimum length for the contract is half year, while simulation rounds need to be 10 000 or over to minimize uncertainty. Viime vuosina junaoperaattorit ovat ulkoistaneet sisäistä kunnossapitoa ulkoisille palveluntarjoajille. Tämä tutkimus käsittelee kunnossapitosopimusten hinnoittelua ja niiden mallintamista raideliikenteessä. Tapaustutkimus keskittyy junatelien kunnossapitosopimukseen ja käytetty aineisto koostuu teleihin kohdistuvista huoltotyötapahtumista aikaväliltä 1.1.2015-31.7.2019. Tässä tutkimuksessa tutkitaan kunnossapitopalveluihin, niiden sopimuksiin ja hinnoittelumalleihin liittyvää kirjallisuutta. Työssä käytetään kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja kirjallisuuskatsauksen pohjalta sekä kohdeyrityksen rajoitusten pohjalta muodostetaan hinnoittelumalli. Sopimuksen hinnoittelu muodostetaan Monte Carlo-simulaatiolla.
Tässä tutkimuksessa ennakoivan- ja korjaavan huoltotöiden kustannuksissa sekä sakon estimoinnissa hyödynnetään simulaatiota, kun taas muut muuttujat tulevat annettuina. Tulokset osoittavat, että optimointi malli ja simulaatio edistävät päätöksentekoa mahdollistamalla sopimuksen kustannusten, niiden luottamusvälien, sekä määritellyn marginaalin kannattavuuden mallintamisen ja kuvaamisen. Kannattavuuden riskiarvio osoittaa, että sopimuksen vähimmäispituus tulee olla puoli vuotta ja simulaatio kierrosten oltava 10 000 tai yli, minimoidakseen epävarmuutta.
In this study, preventive and corrective maintenance costs as well as penalties are generated using simulation, while other are defined by the case company. Results of this thesis show that optimization model and simulation contribute to decision making by enabling modeling and illustration of contract costs, their confidence levels as well as profitability of given margin. Risk assessment of risk of loss shows that minimum length for the contract is half year, while simulation rounds need to be 10 000 or over to minimize uncertainty.
Tässä tutkimuksessa ennakoivan- ja korjaavan huoltotöiden kustannuksissa sekä sakon estimoinnissa hyödynnetään simulaatiota, kun taas muut muuttujat tulevat annettuina. Tulokset osoittavat, että optimointi malli ja simulaatio edistävät päätöksentekoa mahdollistamalla sopimuksen kustannusten, niiden luottamusvälien, sekä määritellyn marginaalin kannattavuuden mallintamisen ja kuvaamisen. Kannattavuuden riskiarvio osoittaa, että sopimuksen vähimmäispituus tulee olla puoli vuotta ja simulaatio kierrosten oltava 10 000 tai yli, minimoidakseen epävarmuutta.