Muutoksen haasteita ammatillisessa koulutuksessa
Heikanen, Jaana (2019)
Diplomityö
Heikanen, Jaana
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111843021
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111843021
Tiivistelmä
Ammatillisessa koulutuksessa on viime vuosina tapahtunut paljon muutoksia. Nämä
muutokset ovat koskeneet ammatillisia oppilaitoksia, opetusta ja opetussuunnitelmia. Tässä tutkielmassa kohteeksi otettiin yksi oppilaitos ja organisaatiossa tapahtuneet muutokset viime vuosina.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten muutosjohtamisella on vaikutettu
oppilaitoksessa muutoksiin, lähinnä muutosviestinnän, muutosten suunnittelun ja
toteutuksen osalta sekä esiintyikö muutosvastarintaa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin
toimenpiteitä opetuksen laadulliseen parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselyinä, jotka suunnattiin oppilaitoksen yhden koulutusalan
opettajille sekä aikuisopiskelijoille.
Tutkimus lisää ymmärrystä muutosjohtamisen ja varsinkin muutosviestinnän haasteisiin.
Johtopäätöksissä tehtiin myös parannusehdotuksia opetuksen laadulliseen kehittämiseen. Vocational education has undergone many changes in recent years. These changes have affected vocational education institutions, teaching and curriculum. This study focused on one vocational institution and changes in the organization in recent years.
The purpose of this study was to investigate how change management has influenced change in the institution, mainly in terms of change communication, change planning and implementation, and whether there was resistance to change. In addition, the study identified measures to improve the quality of teaching.
The survey was conducted in the form of questionnaires addressed to teachers of one field of vocational education and adult students. The study will increase our understanding of the challenges of change management and, in particular, change communication. The conclusions also included suggestions for improvement in the quality of teaching.
muutokset ovat koskeneet ammatillisia oppilaitoksia, opetusta ja opetussuunnitelmia. Tässä tutkielmassa kohteeksi otettiin yksi oppilaitos ja organisaatiossa tapahtuneet muutokset viime vuosina.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten muutosjohtamisella on vaikutettu
oppilaitoksessa muutoksiin, lähinnä muutosviestinnän, muutosten suunnittelun ja
toteutuksen osalta sekä esiintyikö muutosvastarintaa. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin
toimenpiteitä opetuksen laadulliseen parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin kyselyinä, jotka suunnattiin oppilaitoksen yhden koulutusalan
opettajille sekä aikuisopiskelijoille.
Tutkimus lisää ymmärrystä muutosjohtamisen ja varsinkin muutosviestinnän haasteisiin.
Johtopäätöksissä tehtiin myös parannusehdotuksia opetuksen laadulliseen kehittämiseen.
The purpose of this study was to investigate how change management has influenced change in the institution, mainly in terms of change communication, change planning and implementation, and whether there was resistance to change. In addition, the study identified measures to improve the quality of teaching.
The survey was conducted in the form of questionnaires addressed to teachers of one field of vocational education and adult students. The study will increase our understanding of the challenges of change management and, in particular, change communication. The conclusions also included suggestions for improvement in the quality of teaching.