Projektiliiketoiminnan tarvesuunnittelun kehittäminen
Haarala, Joni (2019)
Diplomityö
Haarala, Joni
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943179
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111943179
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena on kehittää erään yrityksen projektiliiketoimintojen prosesseja. Tässä työssä tarkemman tarkastelun kohteena ovat tarvesuunnittelun ja projektitoimitusten läpiviennin prosessit, joissa on havaittu nykyisellään haasteita.
Työ on laadullinen tutkimus. Työn teoreettinen osuus muodostuu projektiliiketoimintojen sekä prosessien kehittämisen ympärille. Nykytilan kartoittaminen toteutettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelujen kautta selvitettiin se, että yhteisten toimintamallien puuttuminen on yhtenä syynä projektitoimitusten läpiviennin ja tarvesuunnittelun haasteisiin. Ratkaisuja nykytilan haasteisiin haettiin hyödyntämällä kirjallisuutta sekä haastateltujen esittämiä huomioita ja kehitysehdotuksia.
Työn tuloksena esitetään toimintamalli projektitoimitusten läpivientiä varten, jonka soveltuvuutta voidaan ryhtyä testaamaan pilottiprojektien avulla. Tämän kehitetyn toimintamallin avulla on tarkoituksena luoda mahdollisimman selkeä kuvaus projektitoimituksen läpiviennin sisällöstä ja sen eri vaiheista, unohtamatta tarvesuunnittelua. Tämän kuvatun mallin kautta pyritään myös selkeyttämään eri toimintojen vastuita ja rooleja kyseisen prosessin aikana. Tutkimuksessa tuodaan esille myös se, kuinka merkityksellisiä yhtenäiset toimintatavat sekä yhteistyö toimintojen välillä ovat tavoiteltaessa asiakastyytyväisyyttä. The aim of this Master’s Thesis is to develop the processes of project business in the case company. The study is focused on demand planning and project delivery processes, where the challenges are recognised.
The study follows qualitative methods and its theoretical part focuses on project business and process development. The information of the present state of the project business environment was gathered by interviews. Based on the interviews, defective models are causing challenges in the execution of project delivery and demand planning. The solutions to the current issues were sought by utilizing literature, as well as remarks and development suggestions from the interviewees.
As a result of the research, a procedure of project delivery is created, which is ready to be tested in a pilot project. The presented procedure is used to give a general view of project delivery process and its main steps – without forgetting demand planning. The procedure can be used to describe and clarify the roles and responsibilities of the functions during the process. The study also highlights, how important common models and cooperation between functions are to achieve a higher customer satisfaction level.
Työ on laadullinen tutkimus. Työn teoreettinen osuus muodostuu projektiliiketoimintojen sekä prosessien kehittämisen ympärille. Nykytilan kartoittaminen toteutettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelujen kautta selvitettiin se, että yhteisten toimintamallien puuttuminen on yhtenä syynä projektitoimitusten läpiviennin ja tarvesuunnittelun haasteisiin. Ratkaisuja nykytilan haasteisiin haettiin hyödyntämällä kirjallisuutta sekä haastateltujen esittämiä huomioita ja kehitysehdotuksia.
Työn tuloksena esitetään toimintamalli projektitoimitusten läpivientiä varten, jonka soveltuvuutta voidaan ryhtyä testaamaan pilottiprojektien avulla. Tämän kehitetyn toimintamallin avulla on tarkoituksena luoda mahdollisimman selkeä kuvaus projektitoimituksen läpiviennin sisällöstä ja sen eri vaiheista, unohtamatta tarvesuunnittelua. Tämän kuvatun mallin kautta pyritään myös selkeyttämään eri toimintojen vastuita ja rooleja kyseisen prosessin aikana. Tutkimuksessa tuodaan esille myös se, kuinka merkityksellisiä yhtenäiset toimintatavat sekä yhteistyö toimintojen välillä ovat tavoiteltaessa asiakastyytyväisyyttä.
The study follows qualitative methods and its theoretical part focuses on project business and process development. The information of the present state of the project business environment was gathered by interviews. Based on the interviews, defective models are causing challenges in the execution of project delivery and demand planning. The solutions to the current issues were sought by utilizing literature, as well as remarks and development suggestions from the interviewees.
As a result of the research, a procedure of project delivery is created, which is ready to be tested in a pilot project. The presented procedure is used to give a general view of project delivery process and its main steps – without forgetting demand planning. The procedure can be used to describe and clarify the roles and responsibilities of the functions during the process. The study also highlights, how important common models and cooperation between functions are to achieve a higher customer satisfaction level.