Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategia ratkaisuliiketoimintaan yritykselle, joka laajentaa toimintaansa uudelle liiketoiminta-alueelle sähköajoneuvojen komponenttien systeemitoimittajaksi

Kylä-Kaila, Jyri (2019)

Katso/Avaa
Diplomityo_kylä-kaila_jyri.pdf (657.5Kb)
Lataukset: 


Diplomityö

Kylä-Kaila, Jyri
2019

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143388

Tiivistelmä

Kansainvälisessä ajoneuvoteollisuudessa on jo pitkään kehitetty sähköisellä voimansiirrolla varustettuja ajoneuvoja. Toimiala on kohtaamassa liiketoimintaympäristön suurinta muutosta pitkään aikaan. Uudet teknologiat ovat entistä monimutkaisempia ja kalliimpia kehittää, mutta samaan aikaan tuotekehitykseen käytettävä aika lyhenee markkinoiden tarpeesta johtuen.

Tässä diplomityössä laadimme strategian yritykselle, joka haluaa laajentaa toimintaansa uudelle liiketoiminta-alueelle sähköajoneuvojen komponenttien systeemitoimittajaksi. Tutkimuksellinen näkökulma on tarkastella aihetta erilaisten strategisten vaihtoehtojen näkökulmasta. Oleellista työssä oli selvittää haastattelututkimuksen avulla mitkä tekijät vaikuttavat strategian muodostamiseen.

Tutkimuksen tuloksena laadittiin kaksi erilaista strategiavaihtoehtoa, jotka tuovat yritykselle esiin kaksi vaihtoehtoista tapaa lähestyä uudenlaista liiketoimintaa. Ensimmäinen strategiavaihtoehto perustui erilaistamiseen, toinen strategiavaihtoehto perustui fokusointiin eli keskittämiseen.
 
International vehicle industry has been developing vehicles with electric powertrain for a long time. Today the industry is facing the biggest change in business environment for a long time. New technologies are more complex and more expensive to develop than ever before. At the same time development time is becoming shorter because of the market demand.

In this thesis-work we create a solution business strategy for a company expanding it’s operations to new business area and aiming to become electric vehicle component system supplier. Research point of view is to study this topic and find simultaneously different strategic options. Key finding expected from this thesis work was to find factors that have influence on creating the strategy. Theme interview was used as a research method.

As a result of this study two different kind of strategic options was created which show two alternative ways to approach new kind of business for a company. First strategic option was based on differentiating and second strategic option was based on focusing.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [13854]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste