Miksi bloggaat? : mikä motivoi ruokabloggareita
Innola, Sanna (2019)
Pro gradu -tutkielma
Innola, Sanna
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143394
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112143394
Tiivistelmä
Bloggaaminen on ollut parin viimeisen vuosikymmenen aikana räjähdysmäisesti kasvava trendi kaikkialla maailmassa, jossa Internetin käyttö on yleistynyt. Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen on tarkoitus kuvata bloggaamista ilmiönä ja selvittää yksilön näkökulmasta syitä ruokabloggaajien bloggaamiseen sekä löytää niitä tekijöitä, jotka lisäävät henkilön motivaatiota kirjoittaa ruokablogia. Tutkimuskysymyksiin vastattiin yhdelletoista suomalaiselle ruokabloggaajalle tehdyn kyselyn avulla.
Kohderyhmän esille nostamia syitä ja motiiveja verrattiin perinteisiin motivaatioteorioihin sekä aiempiin tutkimuksiin bloggaamisen motiiveista. Tutkimuksessa havaittiin, että erityisesti sisäiset motivaatiotekijät ovat niitä syitä, jotka motivoivat kirjoittajia. Tärkeimmiksi syiksi nousi oman osaamisen levittäminen ja harrastuksenomaisuus. Myös muiden auttaminen kokkauksen maailmaan ja sosiaalisuus korostuivat vastauksissa tärkeinä aspekteina. Kaikki vastaajat pitivät lukijoiden kommentteja tärkeinä motivaation lisääjinä ja kertoivat, että bloggaamisen etu on helppous blogata elämäntilanteesta, ajasta ja paikasta riippumatta. Blogging has been a dramatically increasing trend during the last few decades all around the world where usage of internet has become widespread. This qualitative research aims to find out the most common reasons for food blogging and what are the biggest motivational factors to increase motivation towards blogging. The data for this research is gathered by inquiring eleven famous food bloggers in Finland in order to answer to the research questions.
In the study motivational factors were compared to common motivation theories and to earlier research found in this area. The study shows that especially intrinsic motivational factors have an important role while salary and other external motivational factors were found to be less influential. The feeling of spreading own know-how and own ideas is found to be the strongest reason for blogging. Additionally, blogging as a hobby is found very pleasant and the easiness to blog wherever and whenever is found to be important factor. Helping others to start cooking gives the needed social aspect to blogging and comments of readers are seen as a very important motivational factor among all the respondents in this research.
Kohderyhmän esille nostamia syitä ja motiiveja verrattiin perinteisiin motivaatioteorioihin sekä aiempiin tutkimuksiin bloggaamisen motiiveista. Tutkimuksessa havaittiin, että erityisesti sisäiset motivaatiotekijät ovat niitä syitä, jotka motivoivat kirjoittajia. Tärkeimmiksi syiksi nousi oman osaamisen levittäminen ja harrastuksenomaisuus. Myös muiden auttaminen kokkauksen maailmaan ja sosiaalisuus korostuivat vastauksissa tärkeinä aspekteina. Kaikki vastaajat pitivät lukijoiden kommentteja tärkeinä motivaation lisääjinä ja kertoivat, että bloggaamisen etu on helppous blogata elämäntilanteesta, ajasta ja paikasta riippumatta.
In the study motivational factors were compared to common motivation theories and to earlier research found in this area. The study shows that especially intrinsic motivational factors have an important role while salary and other external motivational factors were found to be less influential. The feeling of spreading own know-how and own ideas is found to be the strongest reason for blogging. Additionally, blogging as a hobby is found very pleasant and the easiness to blog wherever and whenever is found to be important factor. Helping others to start cooking gives the needed social aspect to blogging and comments of readers are seen as a very important motivational factor among all the respondents in this research.