Balanced scorecard strategisen johtamisen mallina
Koponen, Katja (2019)
Diplomityö
Koponen, Katja
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544072
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544072
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarve analysoida BSC:n käyttöä case-yrityksessä. Tutkimuksen selvitettiin, miten case-yritys on omaksunut suorituskyvyn johtamisen mallin käyttöön ja miten sitä käytetään strategisen johtamisen työkaluna. Tutkimuksessa analysoitiin myös suunnittelu- ja käyttöönottovaiheen onnistumisia ja haasteita sekä tutkittiin mallin käytön parantamista.
Tutkimustavaksi valittiin tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisillä kyselomakkeilla sekä henkilökohtaisilla haastatteluilla.
Tutkimuksissa selvisi, että BSC-mallin nähtiin auttavan toiminnan fokusoinnissa ja priorisoinnissa. Johtamisen nähtiin muuttuneen entistä valmentavampaan suuntaan. Vastuuta jaettiin osittain enemmän ja johdettaville annettiin enemmän tilaa toimia itsenäisesti. Järjestelmästä toivottiin yksinkertaisempaa ja automatisoidumpaa. Tuloskorttien laadintaan ja mittaamiseen tunnistettiin tarve asiantuntija-avulle. Tutkimuksessa selvisi myös BSC:hen liittyvän osittain voimakasta muutosvastarintaa.
Mallin menestyksellinen käyttöönotto organisaation laajuisesti case-yrityksen kaltaisessa yrityksessä vaatii työtä, sitoutumista ja resursseja. Yritysten tulee panostaa tiedonkulkuun, koulutukseen, viestintään ja muutosjohtamiseen saadakseen mallin toimimaan. Mittaustulosten tulee olla luotettavia ja niillä on voitava johtaa, jotta mallia voidaan käyttää strategiseen johtamiseen. The objective of this study was to analyze the use of BSC as a strategic management model in the case company. The study explored how the company has adopted a performance management model and how it uses it as a strategic management tool. The study also analyzed the successes and challenges of the design and deployment phase and explored how to improve use of the model. This study was carried out as Case study with both quantitative and qualitative research methods. The empirical research data was collected through electronic questionnaires and by using a personal theme interview.
The results of this study found out that the BSC model was seen to help focus and prioritize. Leadership was seen to have changed in a more coaching direction. Partially more responsibility was given to subordinates and management has given more room for people to act independently. Results showed that there is a need for simpler and automated system. The results also pointed out that there is a need for expert assistance in the preparation and measurement of scorecards. The study also revealed that there is partially intense change resistance towards BSC.
Successful organization-wide implementation of the model still requires work, commitment and resources. Companies like the case company needs to invest in sharing information, education, communication and change management to make the model work. Measurement results must be reliable, and managers must be able to lead with results so that the model can be used for strategic management.
Tutkimustavaksi valittiin tapaustutkimus ja tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin sähköisillä kyselomakkeilla sekä henkilökohtaisilla haastatteluilla.
Tutkimuksissa selvisi, että BSC-mallin nähtiin auttavan toiminnan fokusoinnissa ja priorisoinnissa. Johtamisen nähtiin muuttuneen entistä valmentavampaan suuntaan. Vastuuta jaettiin osittain enemmän ja johdettaville annettiin enemmän tilaa toimia itsenäisesti. Järjestelmästä toivottiin yksinkertaisempaa ja automatisoidumpaa. Tuloskorttien laadintaan ja mittaamiseen tunnistettiin tarve asiantuntija-avulle. Tutkimuksessa selvisi myös BSC:hen liittyvän osittain voimakasta muutosvastarintaa.
Mallin menestyksellinen käyttöönotto organisaation laajuisesti case-yrityksen kaltaisessa yrityksessä vaatii työtä, sitoutumista ja resursseja. Yritysten tulee panostaa tiedonkulkuun, koulutukseen, viestintään ja muutosjohtamiseen saadakseen mallin toimimaan. Mittaustulosten tulee olla luotettavia ja niillä on voitava johtaa, jotta mallia voidaan käyttää strategiseen johtamiseen.
The results of this study found out that the BSC model was seen to help focus and prioritize. Leadership was seen to have changed in a more coaching direction. Partially more responsibility was given to subordinates and management has given more room for people to act independently. Results showed that there is a need for simpler and automated system. The results also pointed out that there is a need for expert assistance in the preparation and measurement of scorecards. The study also revealed that there is partially intense change resistance towards BSC.
Successful organization-wide implementation of the model still requires work, commitment and resources. Companies like the case company needs to invest in sharing information, education, communication and change management to make the model work. Measurement results must be reliable, and managers must be able to lead with results so that the model can be used for strategic management.