Yrittäjämäisen kulttuurin kehittäminen pienessä kasvuyrityksessä
Harju, Antti (2019)
Diplomityö
Harju, Antti
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544095
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112544095
Tiivistelmä
Yrittämisestä ja siihen liittyvistä termeistä yrittäjämäisyydestä, yrittäjähenkisyydestä ja sisäisestä yrittäjyydestä on muodostunut tutkijan mukaan kasvava teema nyky-yhteiskunnassa. Voidaanko yrittämiseen liittyvää em. termistöä kuitenkin hyödyntää muuallakin kuin pelkästään itsensä yrittäjien näkökulmasta? Miten nämä ilmiöt esiintyvät pienessä konsulttialan kasvavassa organisaatioissa ja miten niitä voitaisiin kehittää? Näihin kysymyksiin etsittiin tässä työssä vastauksia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Tuloksia analysoitiin laadullisin menetelmin. Empiirinen aineisto kerättiin käyttäen verkkokyselyä ja saatiin kokoon neljän viikon aikajaksolla. Kyselyyn vastasi yrityksen A työntekijöitä kuusi ja omistajia kolme henkilöä.
Kaikki tutkittavat pitivät yrittäjämäistä toimintaa erittäin hyödyllisenä työskenneltäessä yrityksen sisällä. Tutkittavat mielsivät yrittäjämäisen toiminnan hyvin samankaltaisesti, riippumatta oliko tutkittavana yrittäjä tai työntekijä. Vastauksia tukivat yrittäjämäisen toiminnan teoriat. Yrittäjillä ja yrityksen työntekijöillä oli hyvin samankaltainen näkemys siitä, mitä yrittäjämäisyys on, ja minkälaisia esteitä sille nykykulttuurissa on olemassa. Suuri osa vastaajista ei nähnyt yrityksen sisällä suurempia esteitä yrittäjämäiselle toiminnalle, mutta monella oli ehdotuksia siitä, miten yrityksen kulttuuria ja yrittäjämäisyyttä voitaisiin yrityksen sisällä kehittää. Näistä kehitysehdotuksista, pohjautuen teoriaan käsitellyistä aiheista, muodostettiin yritykselle A ehdotus siitä, miten yrityksen kulttuuria ja toimintatapoja voisi lähteä kehittämään. Entrepreneurship and related terms have become, in my view, a growing theme in the modern society. However, can the terminology related to entrepreneurship be used beyond the perspective of the entrepreneurs themselves, how do these phenomena occur in a small growing organization of consultants and how could they be developed. Answers to these questions were sought in this work.
The study was conducted as a qualitative survey study. The results were analysed by qualitative methods. The empirical data was collected using an online questionnaire and collected over a period of four weeks. Six employees and three owners of Company A responded to the survey.
All respondents found entrepreneurial activity very useful when working within the company. Respondents also perceived entrepreneurial activity very similarly, whether the respondent was an entrepreneur or an employee. The answers were also supported by the theory of entrepreneurial activity. Entrepreneurs and company employees also had a very similar view of what entrepreneurship is and what barriers exist to it in today's culture. Most respondents did not see greater barriers to entrepreneurial activity within the company, but many had suggestions on how to develop their culture and entrepreneurial spirit within the company. Based on the theory from these development ideas, a proposal for Company A was created on how the company culture could be developed.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena kyselytutkimuksena. Tuloksia analysoitiin laadullisin menetelmin. Empiirinen aineisto kerättiin käyttäen verkkokyselyä ja saatiin kokoon neljän viikon aikajaksolla. Kyselyyn vastasi yrityksen A työntekijöitä kuusi ja omistajia kolme henkilöä.
Kaikki tutkittavat pitivät yrittäjämäistä toimintaa erittäin hyödyllisenä työskenneltäessä yrityksen sisällä. Tutkittavat mielsivät yrittäjämäisen toiminnan hyvin samankaltaisesti, riippumatta oliko tutkittavana yrittäjä tai työntekijä. Vastauksia tukivat yrittäjämäisen toiminnan teoriat. Yrittäjillä ja yrityksen työntekijöillä oli hyvin samankaltainen näkemys siitä, mitä yrittäjämäisyys on, ja minkälaisia esteitä sille nykykulttuurissa on olemassa. Suuri osa vastaajista ei nähnyt yrityksen sisällä suurempia esteitä yrittäjämäiselle toiminnalle, mutta monella oli ehdotuksia siitä, miten yrityksen kulttuuria ja yrittäjämäisyyttä voitaisiin yrityksen sisällä kehittää. Näistä kehitysehdotuksista, pohjautuen teoriaan käsitellyistä aiheista, muodostettiin yritykselle A ehdotus siitä, miten yrityksen kulttuuria ja toimintatapoja voisi lähteä kehittämään.
The study was conducted as a qualitative survey study. The results were analysed by qualitative methods. The empirical data was collected using an online questionnaire and collected over a period of four weeks. Six employees and three owners of Company A responded to the survey.
All respondents found entrepreneurial activity very useful when working within the company. Respondents also perceived entrepreneurial activity very similarly, whether the respondent was an entrepreneur or an employee. The answers were also supported by the theory of entrepreneurial activity. Entrepreneurs and company employees also had a very similar view of what entrepreneurship is and what barriers exist to it in today's culture. Most respondents did not see greater barriers to entrepreneurial activity within the company, but many had suggestions on how to develop their culture and entrepreneurial spirit within the company. Based on the theory from these development ideas, a proposal for Company A was created on how the company culture could be developed.