Ammattiopiston opiskelijoiden suhtautuminen yrittäjyyteen ja yrittäjyyskasvatuksen kehittäminen
Pursiainen, Hannu (2019)
Diplomityö
Pursiainen, Hannu
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644273
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644273
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee yrittäjyyskasvatusta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden suhtautumista yrittäjyyttä ja NY Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa kohtaan sekä selvittää Savon ammattiopiston autoalan yrittäjyysmyönteisyyttä. Lisäksi tavoitteena oli saada kehittämisehdotuksia yrittäjyyskasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu kymmenelle autoalan opiskelijalle.
Tuloksena saatiin selville, että opiskelijoiden yrittäjyysmyönteisyys vaihteli vähäisestä erittäin suureen. Esikuvien vaikutus on suuri opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksiin. Tekemällä oppiminen on suosituin opetusmenetelmä ja yrittäjyysopintojen markkinointi oli pääosin onnistunut.
Johtopäätöksenä todetaan, että Savon ammattiopiston autoalalla vain harvoja opiskelijoita kiinnostaa yrittäjyys, mutta erilaisin yritysyhteistyön menetelmin ja motivaatiota lisäävällä markkinoinnilla voidaan lisätä yrittäjyyden kiinnostavuutta. Oppilaitos tasolla yrittäjyysmyönteisyys on Savon ammattiopistossa hyvällä tasolla. Opettajien yrittäjyyskasvatuskoulutukseen sekä työaika ja tilaresursseihin tulisi kiinnittää huomiota. This study deals with entrepreneurship education in a upper secondary education. The aim of the study was to clarify the attitudes of students to entrepreneurship and the NY annual entrepreneur programme and to find out the success of the car sector in the Savo Vocational College. In addition, the aim was to make development proposals for entrepreneurship education.
The study was conducted as a qualitative study and the research method was a semi-structured thematic interview with ten automotive students.
The result was found that the entrepreneurial spirit of the students varied from low to very large. The impact of the previews is great for students ' entrepreneurial intentions. Learning by doing is the most popular teaching method and the marketing of entrepreneurship studies was largely successful.
The conclusion is that, in the car sector of the Savo Vocational College, only few students are interested in entrepreneurship, but different methods of business cooperation and more motivation-enhancing marketing can increase the attractiveness of entrepreneurship. At the institution level, entrepreneurship is at a good level at the Savo Vocational College. Teachers entrepreneurial education and working time and space resources should be taken into consideration.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu kymmenelle autoalan opiskelijalle.
Tuloksena saatiin selville, että opiskelijoiden yrittäjyysmyönteisyys vaihteli vähäisestä erittäin suureen. Esikuvien vaikutus on suuri opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksiin. Tekemällä oppiminen on suosituin opetusmenetelmä ja yrittäjyysopintojen markkinointi oli pääosin onnistunut.
Johtopäätöksenä todetaan, että Savon ammattiopiston autoalalla vain harvoja opiskelijoita kiinnostaa yrittäjyys, mutta erilaisin yritysyhteistyön menetelmin ja motivaatiota lisäävällä markkinoinnilla voidaan lisätä yrittäjyyden kiinnostavuutta. Oppilaitos tasolla yrittäjyysmyönteisyys on Savon ammattiopistossa hyvällä tasolla. Opettajien yrittäjyyskasvatuskoulutukseen sekä työaika ja tilaresursseihin tulisi kiinnittää huomiota.
The study was conducted as a qualitative study and the research method was a semi-structured thematic interview with ten automotive students.
The result was found that the entrepreneurial spirit of the students varied from low to very large. The impact of the previews is great for students ' entrepreneurial intentions. Learning by doing is the most popular teaching method and the marketing of entrepreneurship studies was largely successful.
The conclusion is that, in the car sector of the Savo Vocational College, only few students are interested in entrepreneurship, but different methods of business cooperation and more motivation-enhancing marketing can increase the attractiveness of entrepreneurship. At the institution level, entrepreneurship is at a good level at the Savo Vocational College. Teachers entrepreneurial education and working time and space resources should be taken into consideration.