Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja alueellisen liikennejärjestelmän suhde
Kailasto, Jussi (2019)
Diplomityö
Kailasto, Jussi
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644370
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644370
Tiivistelmä
Suomessa on tehty liikennejärjestelmäsuunnittelua alueellisina erillisinä suunnitelmina eikä yhtenäistä valtakunnan tason suunnitelmaa ole ollut. Alueiden suunnitelmien sisältö on aiemmin johdettu liikennepoliittisista selonteoista. Suomeen ollaan parhaillaan laatimassa ensimmäistä valtakunnallista pitkälle tulevaisuuteen ulottuvaa liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jonka valmistelu ajoittuu vuosille 2019-2021. Suunnitelma on jatkuva 12-vuotinen rullaava prosessi, jota päivitetään hallituskausittain neljän vuoden välein. Uudella valtakunnallisella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla tavoitellaan pitkäjänteistä, yli hallituskausien ulottuvaa liikenneverkkojen, liikenteen toimintaedellytysten ja liikenneturvallisuuden kehittämistä sekä ilmastonmuutoksen hallintaa. Suunnitelman tavoitteena on kehittää turvallista liikkumista ja kuljettamista kaikilla liikennemuodoilla koko maassa sekä tunnistaa eri alueiden erityispiirteet ja liikennejärjestelmän kehittämisen tarpeet alueiden vahvuuksia tukien. Tämän työn tarkoituksena on tutkia valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ja Suomen eri alueilla tehtävän liikennejärjestelmäsuunnittelun ja liikennejärjestelmätyön suhdetta sekä niiden tietopohjaa tietojohtamisen näkökulmasta. Työ rajattiin tutkimaan valtakunnallisen liikennejärjestelmän tilannekuvaa ja alueellisen liikennejärjestelmän tilannekuvan tietosisältöä, tiedon muodostumista ja tietotarpeita. Työn tuloksina tunnistettiin liikennejärjestelmäsuunnittelun eri tasojen ja niiden toimintaympäristöjen sekä suunnitelmissa tavoiteltavien vaikutusten erilaisuus. Alueilla tehtävissä suunnitelmissa käytetään alueiden erityispiirteistä ja ominaisuuksista johtuen erilaisia tilannekuvan ja seurannan indikaattoreita. Tästä johtuen valtakunnan tason tilannekuvaan ei saada yhdenvertaista tietoa alueilla tehdyistä tarkemman tason suunnitelmista. Työn tuloksena havaittiin tarve muodostaa vertailukelpoisia alueellisia tilannekuvia, joista voidaan johtaa alueelliset erityispiirteet huomioiva valtakunnallinen liikennejärjestelmän tilannekuva. Valtakunnallisen kattavan liikennejärjestelmän tilannekuvan ja alueiden tarpeiden esiin nostamiseksi tarvitaan yhteismitallinen tapa tuottaa aluetietoa. In Finland, transport system planning has done as separate regional plans and there has been no single national plan. The contents of the regional plans have previously derived from transport policy reports. The first national long-term transport system plan for Finland is under preparation, and its preparation is scheduled for 2019-2021. The plan is an ongoing 12-year rolling process, updated every four years by the government. The new national transport system plan aims at long-term, trans-governmental development of transport networks, transport operational conditions and road safety, as well as climate change management. The aim of the plan is to develop safe mobility and transport for all modes of transport throughout the country, and to identify the specific characteristics of the various regions and the needs for the development of the transport system, supporting their strengths. The purpose of this work is to study the relationship between the national transport system plan and the transport system planning and transport system work in different regions of Finland and their knowledge base from the perspective of information management. The work was limited to investigating the state transport system situational picture and the regional transport system situational picture data content, data generation and information needs. As a result of the work, the differences between the different levels of transport system design and their operating environments and the impacts to be achieved in the plans were identified. Due to the specific features and characteristics of the areas, various situational pictures and monitoring indicators are used in the planning of areas. As a result, the national situational picture does not provide equal information on more detailed plans made in the regions. As a result of the work, a need was found for comparable situational pictures from which a national transport system situational picture could be derived, taking into account regional specificities. In order to highlight the state of the nationwide comprehensive transport system and the needs of the regions, a standardized way of producing regional information is needed.