Why do companies fail to create data driven B2B ecosystems? : case study on a data sharing ecosystem initiative
Janhunen, Tiina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Janhunen, Tiina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744421
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744421
Tiivistelmä
Digitalization is changing the world. It enables new business models and faster entry to market. New competitions can enter from unexpected direction and change the game. Demand changes and offers get more complex. In order for firms to survive ecosystems are seen as the way to do business and compete in a future yet there are nearly no examples of B2B ecosystems, they are mainly formed in B2C context and research has mainly focused on their structures and dynamics not how they are created. This qualitative research contributes to current academic research by examining a case, an attempt to create data driven B2B ecosystem, presents categorization of challenges identified, introduces a framework of elements impacting creation, draws a failure process in a timeline as well as introduces dynamic model for creation and finally answers the research question. Magnitude of challenges became as a surprise. In a nutshell companies fail because they are not capable to crystalize common vision where all win, are lacking true will, believe and commitment, and fail to build trust through defining agreed rules, roles and responsibilities. Challenges are due to lack of knowhow in utilizing data and operating in an ecosystem model as well as lacking strategy and systematic data and knowledge management. Novelty of the issues was common for all challenges. None of the participants had done or tried similar case before, and there were no known case in the industry either. It was new in sense of a business model, technology as well as the way to cooperate with multiple players. Digitalisaatio muuttaa maailmaa, mahdollistaa uudet liiketoimintamallit ja nopean pääsyn markkinoille. Uusi kilpailu voi tulla odottamasta suunnasta ja muuttaa pelin. Kysyntä muuttuu ja tarjonta monimutkaistuu. Ekosysteemit on tunnistettu tavaksi selviytyä ja harjoittaa liiketoimintaa tulevaisuudessa, silti esimerkkejä B2B ekosysteemeistä ei juuri ole, ne ovat syntyneet lähinnä B2C kontekstissa ja tutkimus on pääosin keskittynyt rakenteisiin ja dynamiikkaan, eikä ekosysteemien luomiseen. Tämä laadullinen tutkimus edesauttaa nykytutkimusta tutkimalla pyrkimystä luoda tiedon jakamiseen keskittyvä B2B ekosysteemi, esittää luokittelun tapauksessa tunnistetuista haasteista, viitekehyksen luomiseen vaikuttavista tekijöistä sekä kuvaa epäonnistumiseen johtavan prosessin aikajanalla ja esittelee dynaamisen mallin B2B ekosysteemin luomiseksi. Haasteiden määrä yllätti ja kiteytettynä yritykset epäonnistuvat, koska eivät onnistu kirkastamaan yhteistä visiota missä kaikki voittaisivat ja yrityksiltä puuttuu tahtoa, uskoa ja sitoutuminen eivätkä ne onnistu rakentamaan riittävästi luottamusta sopimalla yhteisistä säännöistä, rooleista ja vastuista. Haasteet johtuvat siitä, etteivät yritykset osaa hyödyntää dataa eivätkä operoida ekosysteemimallissa. Lisäksi yrityksiltä puuttuu tarvittava strategia sekä systemaattinen datan hallinta ja tietojohtaminen. Yhteinen nimittäjä kaikille haasteille oli tehtävän korkea uutuusaste. Yhteistyöhön osallistuvat eivät olleet tehneet tai kokeilleet vastaavaa aiemmin eikä vastaavaa tapausta tunnettu myöskään toimialalta. Toiminta oli uutta niin liiketoimintamallin, teknologian kuin tarvittavan usean toimijan yhteistyön osalta.