Kuluttajan motivaatiotekijöiden vaikutus sitoutumiseen verkkokaupassa
Klami, Liisa (2019)
Kandidaatintutkielma
Klami, Liisa
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744423
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744423
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa kuvataan kuluttajien motivaatiotekijöitä verkkokauppaympäristössä. Tavoitteena on selvittää ostomotiivien roolia kuluttajien sitoutumisessa muotialan verkkokauppaan. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymyksiin aikaisemman teorian sekä empirian avulla. Aihetta pohjustetaan käymällä läpi teoria, johon sisältyy motivaatiotekijät, ostomotiivit verkkokaupassa sekä kuluttajan sitoutuminen sekä siihen vaikuttavat tekijät. Tämän jälkeen keskitytään tutkimuksen kontekstiin eli verkkokauppaympäristöön ja sen erityispiirteisiin, minkä jälkeen aihetta analysoidaan haastatteluista kerätyn aineiston avulla ja esitetään tutkielman johtopäätökset.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistoa varten on haastateltu yhteensä kuutta henkilöä puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastateltavat ovat kaikki 22-28-vuotiaita suomalaisia opiskelijoita. Tavoitteena on selvittää haastattelujen avulla, mitkä tekijät johtavat kuluttajan sitoutumiseen verkkokauppaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sitoutumiseen liittyy kuluttajien ostomotiivit kuten verkko-ostamisen helppous, tiedonhaku, monipuolisuus ja ajanvietto. Verkkokaupan luotettavuus ja helppokäyttöisyys edesauttoivat kuluttajan päätöstä käyttää verkkokauppaa uudelleen ja onnistuneet kokemukset verkko-ostamisesta johtivat tunnesiteeseen ja sitä kautta kuluttajien sitoutumiseen. Positiivinen kokemus verkkokaupasta oli keskeinen tekijä tarkasteltaessa kuluttajan sitoutumista. This Bachelor’s thesis will describe consumers motivational factors in online store environment. The purpose of this thesis is to figure out how motivational factors effect customers engagement and commitment to retail e-commerce. This study will be based on previous theories and will also have the empirical part. The thesis will include a theoretical part that explains motivational factors, shopping motivations in online stores and consumers engagement. The empirical part will include the context of the study which is the online store environment and its characteristics. Lastly the subject will be analysed with the results collected from the interviews.
This study was done as a qualitative study and the data was collected by interviewing six persons with semi-structured interviews. All the interviewees were Finns between the age of 22-28 years. The purpose of the interviews was to examine what factors lead to consumer engagement and how companies can use this knowledge in attempt engage customers.
This research found that positive experiences in online stores lead to engagement and commitment. Motivational factors such as how easy it was to use the website, how easy it is to get information, the variety in online stores and entertainment contributed to consumers engagement. Positive experiences in online stores was a central factor in consumers engagement and commitment to a online store.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistoa varten on haastateltu yhteensä kuutta henkilöä puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Haastateltavat ovat kaikki 22-28-vuotiaita suomalaisia opiskelijoita. Tavoitteena on selvittää haastattelujen avulla, mitkä tekijät johtavat kuluttajan sitoutumiseen verkkokauppaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että sitoutumiseen liittyy kuluttajien ostomotiivit kuten verkko-ostamisen helppous, tiedonhaku, monipuolisuus ja ajanvietto. Verkkokaupan luotettavuus ja helppokäyttöisyys edesauttoivat kuluttajan päätöstä käyttää verkkokauppaa uudelleen ja onnistuneet kokemukset verkko-ostamisesta johtivat tunnesiteeseen ja sitä kautta kuluttajien sitoutumiseen. Positiivinen kokemus verkkokaupasta oli keskeinen tekijä tarkasteltaessa kuluttajan sitoutumista.
This study was done as a qualitative study and the data was collected by interviewing six persons with semi-structured interviews. All the interviewees were Finns between the age of 22-28 years. The purpose of the interviews was to examine what factors lead to consumer engagement and how companies can use this knowledge in attempt engage customers.
This research found that positive experiences in online stores lead to engagement and commitment. Motivational factors such as how easy it was to use the website, how easy it is to get information, the variety in online stores and entertainment contributed to consumers engagement. Positive experiences in online stores was a central factor in consumers engagement and commitment to a online store.