Asiakaskannattavuuteen vaikuttavat syyt : case Visma Services Teemuaho
Myllärinen, Satu (2019)
Pro gradu -tutkielma
Myllärinen, Satu
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744428
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744428
Tiivistelmä
Asiakaskannattavuutta on tutkittu melko paljon erilaisista näkökulmista. Toimintolaskenta on kytketty useissa tutkimuksissa osaksi asiakaskannattavuuden analysoinnin mallia. Tämä tutkimus suoritettiin kuitenkin kevyemmällä kannattavuuden laskennan mallilla ja asiakaskannattavuuden syitä selvitettiin erillisellä kyselytutkimuksella.
Tutkimuksessa pystyttiin analysoimaan laajaa asiakaskantaa ja saatiin selville miten kannattavuus jakautuu asiakkaiden välillä, missä kannattamattomuutta esiintyi eniten ja mitkä syyt vaikuttavat kannattamattomuuden taustalla. Asiakkaiden jakaminen eri kokoisiin asiakkuuksiin paljasti, millainen on nykyasiakaskanta verrattuna siihen, minkälaisia asiakkuuksia yhtiö tulevaisuudessa tavoittelee. There are quite much different studies relating customer profitability. Perspective varies and usually activity based costing model is implemented as part of customer profitability analysis. This study uses data mining and questionnaire in order to find out reasons for different profitability among customers.
All questions pre-set for this study was explained. It can be presented how customers are subsidizing each other, who are the most unprofitability customers, in which customer segment unprofitability exists and what are the reasons for different profitability in customer base. Customers are divided to different segments according their annual revenue and this study revealed how much small customer company actual has. Those customers are not the most wanted and targeted customers, so with aim of this study, management can review current customer strategies.
Tutkimuksessa pystyttiin analysoimaan laajaa asiakaskantaa ja saatiin selville miten kannattavuus jakautuu asiakkaiden välillä, missä kannattamattomuutta esiintyi eniten ja mitkä syyt vaikuttavat kannattamattomuuden taustalla. Asiakkaiden jakaminen eri kokoisiin asiakkuuksiin paljasti, millainen on nykyasiakaskanta verrattuna siihen, minkälaisia asiakkuuksia yhtiö tulevaisuudessa tavoittelee.
All questions pre-set for this study was explained. It can be presented how customers are subsidizing each other, who are the most unprofitability customers, in which customer segment unprofitability exists and what are the reasons for different profitability in customer base. Customers are divided to different segments according their annual revenue and this study revealed how much small customer company actual has. Those customers are not the most wanted and targeted customers, so with aim of this study, management can review current customer strategies.