Leanin soveltaminen ammatilliseen oppimisympäristöön
Lindberg, Petri (2019)
Diplomityö
Lindberg, Petri
2019
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120245141
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120245141
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Rasekon ammattiopiston koneistajien opetusta. Näkökulmaksi valittiin opetuksen kehittäminen Lean-ajattelun mukaiseksi. Tavoitteena oli löytää opetukseen ja opetussuunnitelman toteutukseen kehityskohteita Lean ajattelusta.
Opetussuunnitelman näkökulmasta oppimisympäristöä uudistettiin vastaamaan teollisuudessa nykyään käytössä olevia tapoja. Näin opiskelijat ovat valmiimpia kohtaamaan työelämän haasteet lähtiessään työssäoppimisjaksolle ja myöhemmin työelämään. Opiskelijoiden on mahdollista myös nopeuttaa omaa etenemistään opinnoissaan.
Opinnäytetyössä pääpaino oli käytännön ongelmien ratkomisessa ja ratkaisujen löytämisessä. This thesis developed teaching for machinist students at Raseko’s vocational college. The selected approach was the development of teaching according to criteria of Lean-thinking. The aim was to determine areas of development in teaching and the implementation of the curriculum from Lean-thinking.
From the perspective of the curriculum, the learning environment was renewed to reflect the current practice in industry. Thus, students are better prepared to face the challenges of the field when they are leaving for training periods and later the working life. It is also possible for the students to accelerate the progress of their studies.
The selected method was solving practical problems.
Opetussuunnitelman näkökulmasta oppimisympäristöä uudistettiin vastaamaan teollisuudessa nykyään käytössä olevia tapoja. Näin opiskelijat ovat valmiimpia kohtaamaan työelämän haasteet lähtiessään työssäoppimisjaksolle ja myöhemmin työelämään. Opiskelijoiden on mahdollista myös nopeuttaa omaa etenemistään opinnoissaan.
Opinnäytetyössä pääpaino oli käytännön ongelmien ratkomisessa ja ratkaisujen löytämisessä.
From the perspective of the curriculum, the learning environment was renewed to reflect the current practice in industry. Thus, students are better prepared to face the challenges of the field when they are leaving for training periods and later the working life. It is also possible for the students to accelerate the progress of their studies.
The selected method was solving practical problems.