Riskien siirtäminen kansainvälisissä maantiekuljetussopimuksissa
Laukkanen, Ninni (2019)
Kandidaatintutkielma
Laukkanen, Ninni
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120345382
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120345382
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen ja kilpailun lisääntyminen ovat johtaneet yritykset ulkoistamaan kuljetuspalveluitaan kolmansille osapuolille. Ulkoistamisen seurauksena kuljetussopimuksen molemmat osapuolet pyrkivät siirtämään kuljetuksiin liittyvää riskiä sopimuksen avulla. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää kuljetuksiin liittyviä riskejä ja, sitä miten riskiä siirretään maantiekuljetussopimuksessa. Tutkielmassa selvitetään laadullisen tutkimusmenetelmän avulla näkökulmia vertaillen, miten ja mitä kuljetuksiin liittyvää riskiä case-yritykset pystyvät siirtämään maantiekuljetussopimuksessansa. Tutkielma tehdään tapaustutkimuksena kahden case-yrityksen näkökulmasta, joista toinen on kuljetuspalvelun myyjä ja toinen ostaja. Tutkielma on muodostettu yksilöhaastattelujen ja empiirisenä aineistona saatujen sopimuspohjien avulla.
Tutkielmasta saatuja vastauksia pohditaan aiheeseen liittyvän kirjallisuuden pohjalta. Tutkielman teoriaosuus käsittelee kansainvälisestä näkökulmasta kuljetuksissa esiintyvää riskiä, maantiekuljetussopimusta, rahdinkuljettajan vastuita ja rajoitteita, sekä riskin siirtämistä maantiekuljetussopimuksessa. Tutkielman tulokset osoittivat, että case-yritykset pyrkivät siirtämään heidän liiketoimintansa kannalta tärkeäksi katsottua riskiä. Tutkielmassa tuli ilmi, että rahdinkuljettajan vastuita ja rajoitteita voidaan muokata jonkin verran kuljetussopimuksen avulla, mikäli toinen osapuoli hyväksyy sen sopimusvaiheessa. Kuljetuspalvelun myyjän näkökulmasta on tärkeää siirtää riskiä, joka jää heidän lakisääteisten vastuiden ja rajoitteidensa ulkopuolelle. Kuljetuspalvelun ostajalle on tärkeää siirtää kuljetuksen aikana tapahtuvaa riskiä kuljetusyritykselle. Internalization and increased competition have led companies to outsource transportation services to third party logistics providers. As a result of outsourcing companies aim to reduce the risk associated with transportation by transferring it through a contract. The purpose of this bachelor’s thesis is to identify the risks associated with transportation and look at the ways companies can transfer the risks through a road transportation contract. Using a qualitative research method, the thesis explains how and what transportation risks can the case companies transfer through a transportation contract. The thesis is conducted as a case study from the point of view of two case companies, one which is the seller of the transport service and the other the buyer. The thesis is based on individual interviews and of contract templates obtained as empirical material.
The responses that the thesis gives will be studied based on theory of the subject. The theoretical part of the thesis deals with transport risks, the road transportation contract, carrier’s responsibilities and constraints and risk transferring on a road transportation contract. The theory will be looked from an international point of view. The results of the study showed that case companies are trying to transfer the risk they consider critical to their business. The study revealed that the carrier’s responsibilities and limitations can be modified to some extent by means in the contract, if the other party accepts it at the contract stage. The seller of transport services strives to transfer the risk that falls outside their legislative responsibilities and constraints. From the transport service buyer’s point of view, it is important to transfer the transportation risk to the transport company.
Tutkielmasta saatuja vastauksia pohditaan aiheeseen liittyvän kirjallisuuden pohjalta. Tutkielman teoriaosuus käsittelee kansainvälisestä näkökulmasta kuljetuksissa esiintyvää riskiä, maantiekuljetussopimusta, rahdinkuljettajan vastuita ja rajoitteita, sekä riskin siirtämistä maantiekuljetussopimuksessa. Tutkielman tulokset osoittivat, että case-yritykset pyrkivät siirtämään heidän liiketoimintansa kannalta tärkeäksi katsottua riskiä. Tutkielmassa tuli ilmi, että rahdinkuljettajan vastuita ja rajoitteita voidaan muokata jonkin verran kuljetussopimuksen avulla, mikäli toinen osapuoli hyväksyy sen sopimusvaiheessa. Kuljetuspalvelun myyjän näkökulmasta on tärkeää siirtää riskiä, joka jää heidän lakisääteisten vastuiden ja rajoitteidensa ulkopuolelle. Kuljetuspalvelun ostajalle on tärkeää siirtää kuljetuksen aikana tapahtuvaa riskiä kuljetusyritykselle.
The responses that the thesis gives will be studied based on theory of the subject. The theoretical part of the thesis deals with transport risks, the road transportation contract, carrier’s responsibilities and constraints and risk transferring on a road transportation contract. The theory will be looked from an international point of view. The results of the study showed that case companies are trying to transfer the risk they consider critical to their business. The study revealed that the carrier’s responsibilities and limitations can be modified to some extent by means in the contract, if the other party accepts it at the contract stage. The seller of transport services strives to transfer the risk that falls outside their legislative responsibilities and constraints. From the transport service buyer’s point of view, it is important to transfer the transportation risk to the transport company.