Lean-johtaminen liiketoiminnan muutosprojektissa
Niskanen, Nina (2019)
Diplomityö
Niskanen, Nina
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120445622
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120445622
Tiivistelmä
Lean-toimintatapaa on perinteisesti käytetty valmistavassa teollisuudessa, mutta Lean-toimintatavan käyttö palveluissa on ollut vähäisempää. Lean-toimintatapaa on alettu käyttää palveluissa enenevässä määrin vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Tutkimuksessa selvitetään Lean-johtamisen soveltamista liiketoiminnan muutosprojektissa. Erityisesti keskitytään visuaaliseen johtamiseen, Lean-johtamisen käyttöönottoon liittyvään muutosjohtamiseen, jatkuvan kehittämisen kulttuuriin ja hukkaan. Lean-toimintatavan käyttöönotosta palveluissa ei ole yhtä yksittäistä viitekehystä. Tässä tutkimuksessa käytetään soveltaen Malmbrantin ja Åhlstömin vuonna 2013 kehittämää työkalua Lean-toimintatavan käyttöönoton onnistumisen mittaamisessa. Lean-toimintatavan ja jatkuvan kehittämisen kulttuurin jalkauttaminen edellyttää yrityksen kulttuurin muuttamista. Muutosjohtamista lähestytään sovelletun Kotterin (1996) 8-askeleen muutosjohtamisen mallin kautta.
Tutkimuksen perusteella Lean-johtaminen todetaan hyödylliseksi liiketoiminnan muutosprojektissa. Hyödyllisiksi työkaluiksi todetaan erityisesti arvovirtakaavio, jatkuva kehittäminen ja juurisyyanalyysi. Tutkimuksen empiirisen osan perusteella visuaalinen johtaminen fyysisen valkotaulun avulla on haasteellista liiketoiminnan muutosprojektissa. Haasteita syntyy siitä, että muutosprojektia tehdään useassa eri toimipisteessä ja virtuaalisesti. Suurimpina hukan aiheuttajina projektissa nähdään nykytilan puutteellinen kuvaaminen sekä byrokratia. Lean has traditionally been used in production but not so much in services. Lean adaptation in services has increased only over the past decade.
The objective of this thesis is to study the usage of Lean leadership in business transformation project. The focus in the thesis is especially in visual leadership, Lean adaptation, change management, continuous improvement and waste. There is not any one specific framework related to Lean adaptation in services. In this study the framework tool that was created by Malmbrant and Åhlström in 2013 is used to assess Lean adaptation. Lean and continuous improvement require change in the organizational culture. Change management is approached using Kotter’s (1996) traditional 8 step model with some modifications.
Based on the research the usage of Lean is considered useful in business transformation project. Useful tools are concluded to be continuous improvement, value stream mapping and root-cause analysis. Visual management using a whiteboard was shown to be challenging. This is due the fact that business transformation is done in different locations and virtually. The most important source for waste is the missing proper analysis of the current state and bureaucracy.
Tutkimuksessa selvitetään Lean-johtamisen soveltamista liiketoiminnan muutosprojektissa. Erityisesti keskitytään visuaaliseen johtamiseen, Lean-johtamisen käyttöönottoon liittyvään muutosjohtamiseen, jatkuvan kehittämisen kulttuuriin ja hukkaan. Lean-toimintatavan käyttöönotosta palveluissa ei ole yhtä yksittäistä viitekehystä. Tässä tutkimuksessa käytetään soveltaen Malmbrantin ja Åhlstömin vuonna 2013 kehittämää työkalua Lean-toimintatavan käyttöönoton onnistumisen mittaamisessa. Lean-toimintatavan ja jatkuvan kehittämisen kulttuurin jalkauttaminen edellyttää yrityksen kulttuurin muuttamista. Muutosjohtamista lähestytään sovelletun Kotterin (1996) 8-askeleen muutosjohtamisen mallin kautta.
Tutkimuksen perusteella Lean-johtaminen todetaan hyödylliseksi liiketoiminnan muutosprojektissa. Hyödyllisiksi työkaluiksi todetaan erityisesti arvovirtakaavio, jatkuva kehittäminen ja juurisyyanalyysi. Tutkimuksen empiirisen osan perusteella visuaalinen johtaminen fyysisen valkotaulun avulla on haasteellista liiketoiminnan muutosprojektissa. Haasteita syntyy siitä, että muutosprojektia tehdään useassa eri toimipisteessä ja virtuaalisesti. Suurimpina hukan aiheuttajina projektissa nähdään nykytilan puutteellinen kuvaaminen sekä byrokratia.
The objective of this thesis is to study the usage of Lean leadership in business transformation project. The focus in the thesis is especially in visual leadership, Lean adaptation, change management, continuous improvement and waste. There is not any one specific framework related to Lean adaptation in services. In this study the framework tool that was created by Malmbrant and Åhlström in 2013 is used to assess Lean adaptation. Lean and continuous improvement require change in the organizational culture. Change management is approached using Kotter’s (1996) traditional 8 step model with some modifications.
Based on the research the usage of Lean is considered useful in business transformation project. Useful tools are concluded to be continuous improvement, value stream mapping and root-cause analysis. Visual management using a whiteboard was shown to be challenging. This is due the fact that business transformation is done in different locations and virtually. The most important source for waste is the missing proper analysis of the current state and bureaucracy.