Julkisorganisaation tietopääoma
Iivanainen, Jaana (2019)
Pro gradu -tutkielma
Iivanainen, Jaana
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120545773
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120545773
Tiivistelmä
Tieto ja osaaminen sekä kyky niiden hyödyntämiseen ovat strategisesti tärkeitä menestystekijöitä organisaatioille. Tietopääoma muodostaa yhä suuremman osan yritysten arvosta, ja erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa tietopääoma muodostaa pääosan sen tärkeimmistä resursseista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mistä koostuu julkisorganisaation tärkein tietopääoma.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka empiirisen osan aineisto kerättiin haastattelemalla yhden julkisorganisaation operatiivista ja ylintä johtoa sekä tutkimalla organisaatiossa aikaisemmin tehtyjä kyselyjä.
Tutkimus osoitti, että julkisorganisaation tärkeimmän tietopääoman muodostavat inhimillisen-, suhde- ja rakenteellisten resurssien kokonaisuus ja niiden välinen vuorovaikutus. Erityisesti inhimillisten resurssien ja suhderesurssien osuus tietopääomasta on suuri. Niillä on myös eri resursseista merkittävin keskinäinen vuorovaikutussuhde. Knowledge and know-how, as well as the ability to utilize them, are strategically important success factors for organizations. Knowledge capital is a growing part of the value of organizations, and especially in expert organizations, knowledge capital represents a major part of its most important resources. The main purpose of this research was to find out what constitutes the most important knowledge capital of a public organization.
The research was conducted as a qualitative case study. The empirical part of the study was collected by interviewing the operational and senior management of one public organization and by examining past surveys of the organization.
This research indicated that the most important knowledge capital of a public organization is the combination of human, relational and structural resources and the interaction between them. In particular, human and relational resources account for a large share of knowledge capital. They also have the most significant interaction between resources.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka empiirisen osan aineisto kerättiin haastattelemalla yhden julkisorganisaation operatiivista ja ylintä johtoa sekä tutkimalla organisaatiossa aikaisemmin tehtyjä kyselyjä.
Tutkimus osoitti, että julkisorganisaation tärkeimmän tietopääoman muodostavat inhimillisen-, suhde- ja rakenteellisten resurssien kokonaisuus ja niiden välinen vuorovaikutus. Erityisesti inhimillisten resurssien ja suhderesurssien osuus tietopääomasta on suuri. Niillä on myös eri resursseista merkittävin keskinäinen vuorovaikutussuhde.
The research was conducted as a qualitative case study. The empirical part of the study was collected by interviewing the operational and senior management of one public organization and by examining past surveys of the organization.
This research indicated that the most important knowledge capital of a public organization is the combination of human, relational and structural resources and the interaction between them. In particular, human and relational resources account for a large share of knowledge capital. They also have the most significant interaction between resources.