Suorituskyvyn mittaaminen kunnossapitoyrityksessä
Kinnunen, Jussi-Pekka (2019)
Diplomityö
Kinnunen, Jussi-Pekka
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120545830
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120545830
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa päätavoitteena on rakentaa suorituskykymittaristo kunnossapitoyritykselle. Tavoitteena on tunnistaa toimialan erityispiirteet, jotka tulee huomioida mittariston rakentamisessa. Haastattelut toteutettiin syvähaastatteluina, lähinnä yrityksen kehitysjohtajalle. Tarvittaessa muu johtoryhmä otettiin mukaan haastatteluun.
Kunnossapitoa on kaikilla toimialoilla, joilla on käytössään koneita tai laitteita, jotka voivat mennä rikki tai vikaantua. Kunnossapidolla pidetään yllä koneen tai laitteen toiminta kykyä, että se voi suoriutua sille suunnitellusta tehtävästä.
Kunnossapito tuo mittaristolle omat erityispiirteensä. On tunnistettu, että tarpeen mukaan riippuen kunnossapitosopimuksen koosta voidaan nostaa kunnossapitomittareita yritystason mittaristoon. Kunnossapitosopimuksiin kannattaa tehdä oma mittaristonsa, jolla erillisiä kunnossapitosopimuksia mitataan.
Mittariston rakentaminen lähtee liikkeelle yrityksen vision ja strategian kirkastamisella. Niiden pohjalta voidaan valita näkökulmat, joihin valitaan sitten tarvittava määrä mittareita. Tällöin mittaristo tukee yrityksen johtamisjärjestelmää ja toimii päätöksenteon apuvälineenä.
Mallimittariston pohjana on päätetty käyttää SAKE sovellusta, johon mittaristo on helppo rakentaa ja ylläpitää. Mittariston näkökulmiksi on valikoitunut talous, asiakas, henkilöstö, prosessi ja yritysosto. Näihin näkökulmiin on valittu tarpeelliset mittarit, kahdesta yhdeksään mittaria näkökulmaa kohti.
Mittariston kehittämistä on jatkettava mittariston käyttöönoton jälkeen. On tutkittava, että mittaristo ajaa sille suunnitellun tehtävänsä osana yrityksen johdon päätöksen tekoa. The main objective of this study is to build a scorecard for a maintenance company. The aim is to identify the specific features of the industry, which should be taken into account in the construction of the scorecard. The interviews were conducted in-depth interviews, mainly with the company's Development Director. If necessary management team was included in the interview.
Maintenance is needed in all industries that have machines or equipment in use that can break down or fail. Maintenance is the ability of a machine or device to perform its intended function.
Maintenance brings its own special features to the scorecard. It has been recognized that depending on the size of the maintenance contract maintenance meters can be upgraded to enterprise-level meters as needed. For maintenance contracts, it is worthwhile to make your own metric that measures individual maintenance contracts.
The construction of the scorecard starts by clarifying the company's vision and strategy. From these perspectives can be selected and then the required number of meters is selected. In this case the scorecard supports the company's management system and serves as an aid to decision-making.
It has been decided to use the SAKE application as the basis for the model scorecard which is easy to build and maintain. The metrics are selected from the perspective of finance, customer, personnel, process and acquisition. Necessary meters have been selected for these aspects from two to nine meters per perspective.
The development of the scorecard must continue after the introduction of the scorecard. It must be ascertained that the scorecard performs its intended function as part of the decision-making of the firm's management.
Kunnossapitoa on kaikilla toimialoilla, joilla on käytössään koneita tai laitteita, jotka voivat mennä rikki tai vikaantua. Kunnossapidolla pidetään yllä koneen tai laitteen toiminta kykyä, että se voi suoriutua sille suunnitellusta tehtävästä.
Kunnossapito tuo mittaristolle omat erityispiirteensä. On tunnistettu, että tarpeen mukaan riippuen kunnossapitosopimuksen koosta voidaan nostaa kunnossapitomittareita yritystason mittaristoon. Kunnossapitosopimuksiin kannattaa tehdä oma mittaristonsa, jolla erillisiä kunnossapitosopimuksia mitataan.
Mittariston rakentaminen lähtee liikkeelle yrityksen vision ja strategian kirkastamisella. Niiden pohjalta voidaan valita näkökulmat, joihin valitaan sitten tarvittava määrä mittareita. Tällöin mittaristo tukee yrityksen johtamisjärjestelmää ja toimii päätöksenteon apuvälineenä.
Mallimittariston pohjana on päätetty käyttää SAKE sovellusta, johon mittaristo on helppo rakentaa ja ylläpitää. Mittariston näkökulmiksi on valikoitunut talous, asiakas, henkilöstö, prosessi ja yritysosto. Näihin näkökulmiin on valittu tarpeelliset mittarit, kahdesta yhdeksään mittaria näkökulmaa kohti.
Mittariston kehittämistä on jatkettava mittariston käyttöönoton jälkeen. On tutkittava, että mittaristo ajaa sille suunnitellun tehtävänsä osana yrityksen johdon päätöksen tekoa.
Maintenance is needed in all industries that have machines or equipment in use that can break down or fail. Maintenance is the ability of a machine or device to perform its intended function.
Maintenance brings its own special features to the scorecard. It has been recognized that depending on the size of the maintenance contract maintenance meters can be upgraded to enterprise-level meters as needed. For maintenance contracts, it is worthwhile to make your own metric that measures individual maintenance contracts.
The construction of the scorecard starts by clarifying the company's vision and strategy. From these perspectives can be selected and then the required number of meters is selected. In this case the scorecard supports the company's management system and serves as an aid to decision-making.
It has been decided to use the SAKE application as the basis for the model scorecard which is easy to build and maintain. The metrics are selected from the perspective of finance, customer, personnel, process and acquisition. Necessary meters have been selected for these aspects from two to nine meters per perspective.
The development of the scorecard must continue after the introduction of the scorecard. It must be ascertained that the scorecard performs its intended function as part of the decision-making of the firm's management.