Aligning business strategy with business analytics to create value for the firm
Rainbird, Sebastian (2019)
Pro gradu -tutkielma
Rainbird, Sebastian
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120946216
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120946216
Tiivistelmä
The purpose of this qualitative study was to determine how contemporary companies can align their business analytics (strategy) with their business strategy to create value and what kinds of aspects need to be considered for the value creation to be possible from the alignment within those companies.
The study was conducted in Helsinki, Finland during the year 2019 and the interviews took place during the autumn. The study utilized primary data that was gathered through a series of 7 in-depth semi-structured interviews with either managers or experts / analysts in contemporary organizations operating in Finland.
The results implicate that a ‘right way’ of aligning business analytics (strategy) and business strategy in contemporary companies does not exist and that the ability to align the two concepts rather involve accounting for several different aspects and realities that all carry their own weight towards fulfilling the alignment within the specific case company in question. In other words, each company is its own case and the importance of the alignment of the concepts also depended on the size, age and business area of the organization in question. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoitus on määritellä, kuinka nykyajan yritykset voivat kohdistaa käyttämänsä liiketoiminta-analytiikan (ja/tai siihen liittyvän erillisen strategian) oman liiketoimintastrategiansa kanssa niin, että sen kautta on mahdollista luoda kyseiselle yritykselle arvoa. Tarkoituksena on ymmärtää minkälaiset seikat tähän potentiaaliseen arvon luontiin nykyajan yrityksissä vaikuttavat ja minkä takia.
Tutkimus toteutettiin Helsingissä, Suomessa, vuoden 2019 aikana ja laadulliset haastattelut toteutettiin syksyn 2019 aikana. Tutkimuksessa käytetty primaarinen aineisto koostui 7 perusteellisesta semistrukturoidusta haastattelutilanteesta muutaman eri yrityksen esimiesasemassa tai asiantuntijaroolissa työskentelevän työntekijän kanssa.
Saatujen tuloksien mukaan yhtä oikeata tapaa kohdistaa liiketoiminta-analytiikkaa (ja/tai siihen liittyvää erillistä strategiaa) liiketoimintastrategian kanssa ei ole olemassa, vaan kyse on enemmänkin usean eri aspektin huomioon ottamisesta arvonluomisen mahdollistamiseksi yrityksessä. Tulokset viittaavat myös siihen, että jokainen yritys on oma kokonaisuutensa eivätkä huomioon otettavat aspektit ole välttämättä samat eri yrityksien välillä. Lisäksi, konseptien kohdistamiseen vaikuttaa myös kyseessä olevan yrityksen koko, ikä ja liiketoiminta-alue.
The study was conducted in Helsinki, Finland during the year 2019 and the interviews took place during the autumn. The study utilized primary data that was gathered through a series of 7 in-depth semi-structured interviews with either managers or experts / analysts in contemporary organizations operating in Finland.
The results implicate that a ‘right way’ of aligning business analytics (strategy) and business strategy in contemporary companies does not exist and that the ability to align the two concepts rather involve accounting for several different aspects and realities that all carry their own weight towards fulfilling the alignment within the specific case company in question. In other words, each company is its own case and the importance of the alignment of the concepts also depended on the size, age and business area of the organization in question.
Tutkimus toteutettiin Helsingissä, Suomessa, vuoden 2019 aikana ja laadulliset haastattelut toteutettiin syksyn 2019 aikana. Tutkimuksessa käytetty primaarinen aineisto koostui 7 perusteellisesta semistrukturoidusta haastattelutilanteesta muutaman eri yrityksen esimiesasemassa tai asiantuntijaroolissa työskentelevän työntekijän kanssa.
Saatujen tuloksien mukaan yhtä oikeata tapaa kohdistaa liiketoiminta-analytiikkaa (ja/tai siihen liittyvää erillistä strategiaa) liiketoimintastrategian kanssa ei ole olemassa, vaan kyse on enemmänkin usean eri aspektin huomioon ottamisesta arvonluomisen mahdollistamiseksi yrityksessä. Tulokset viittaavat myös siihen, että jokainen yritys on oma kokonaisuutensa eivätkä huomioon otettavat aspektit ole välttämättä samat eri yrityksien välillä. Lisäksi, konseptien kohdistamiseen vaikuttaa myös kyseessä olevan yrityksen koko, ikä ja liiketoiminta-alue.