Muutosjohtamisen ja -johtajuuden työkalut järjestelmäkäyttöönotossa
Luhtaniemi, Joonatan (2019)
Diplomityö
Luhtaniemi, Joonatan
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120946304
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120946304
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee järjestelmäkäyttöönoton aiheuttamaa muutosta kohdeorganisaatiossa. Kohdeorganisaatio on liiketoiminnallinen tulosyksikkö suuressa pörssiyrityksessä. Implementointiprojekti ei ollut edennyt toivotusti ja tähän haluttiin suunnanmuutosta.
Työn tavoitteena oli tunnistaa toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi ja toteuttaa ne. Tutkimusote työssä on laadullinen ja tutkimusstrategiana on toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen tavoitteena on muuttaa ihmisten toimintaa ja ominaista sille on tutkijan vaikuttaminen tutkimuskohteeseen. Teoreettisena viitekehyksenä ovat järjestelmäkäyttöönotot, muutos ja sen johtaminen. Ilmiötä tarkastellaan muutosjohtamisen ja -johtajuuden kontekstissa.
Järjestelmäimplementoinnin ja muutoshankkeiden kriittisiksi tekijöiksi teoriasta nousivat järjestelmäkäyttöönoton luonne muutoksen aiheuttajana, johdon sitoutumisen merkitys, muutosjohtamisen ja viestinnän tärkeys sekä henkilöstön osallistaminen ja muutosvastarinta. Alkukartoituksen perusteella teoriassa käsiteltyjä haasteita havaittiin myös kohdeorganisaatiossa. Toimenpiteitä tutkimus haki muutos- ja muutoksenjohtamisen teoriasta.
Käyttöönottoprojekti transformoitiin muutoshankkeeksi. Johdon syvällisempää sitouttamista haettiin interventioilla. Muita toimenpiteitä olivat: tavoitteen määritys, muutosviestintä, osallistaminen sekä muutosvastarinnan käsittely. Toimenpiteet pyrittiin toteuttamaan tunteisiin vaikuttavalla tavalla. Muutosteoriat korostavat ihmisten ja tunteiden merkitystä muutoksissa.
Tutkimus tarkasteli toimenpiteiden toteutusta ja niiden välittömiä vaikutuksia. Käyttöönottoprojektin suunta muuttui tavoitellusti ja tutkimusongelma ratkaistiin. Teorian esittämät keinot ja työkalut toimivat käytännössä. Muutostilanteet aiheuttavat vahvoja tunnereaktioita ihmisissä. Teoria osoittaa tunteiden olevan ihmisen toiminnan vahvin vaikutin. Ensisijaista muutoksissa on huomioida inhimilliset tunteet ja keskittyä ihmisten johtamiseen. Jatkotoimenpiteiksi työ tunnistaa organisaation tukiverkon vahvistamisen ja pidemmälle aikavälille muutosvalmiuksien kasvattamisen. The subject of this research is organizational change as a consequence of software implementation. Case organization is a division of a large public listed corporate. Progress of the project didn’t met its expectations. There was a will to change the direction of implementation.
The aim of the study was to identify actions needed to change the course of the implementation and execute the acts. Methodological approach is qualitative and research strategy is participatory action research. The purpose of action research is generate change in human behavior. Author’s role as an active influencer to the phenomenon is distinctive for participative action research. Theoretical frame is IT- implementations, organizational change and leading change. Phenomenon is explored through Change Management and Change Leadership.
Preliminary literature review of IT-implementation and Organizational change theories recognized as the most critical factors: the characteristic nature of software implementation as an originator of organizational change, management’s commitment, importance of change management and communication, involvement of personnel and change resistance. Survey in the beginning implicated that issues above mentioned occurred in case organization. Actions were constructed from change management theories.
Implementation project was transformed as change project. Interventions were conducted to achieve gut-level commitment for management group. Other actions were: defining clear target, change communication, participation and proper handling of change resistance. Operations were conducted aiming to influence emotional level. The significance of people and emotions were emphasized in theories of organizational change.
Study also explored execution of actions and their immediate consequences. The direction of implementation project changed as aimed and research problem was solved. Theory was proven to be functional on practice. Changes bring up strong emotional reactions. Theories point out that emotions are the strongest driver for human behavior. On occasion of change the first priority is people and their emotions and focus on Change Leadership. Study suggest to focus to strengthen the internal support and in the long perspective to improve change readiness.
Työn tavoitteena oli tunnistaa toimenpiteitä tilanteen parantamiseksi ja toteuttaa ne. Tutkimusote työssä on laadullinen ja tutkimusstrategiana on toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen tavoitteena on muuttaa ihmisten toimintaa ja ominaista sille on tutkijan vaikuttaminen tutkimuskohteeseen. Teoreettisena viitekehyksenä ovat järjestelmäkäyttöönotot, muutos ja sen johtaminen. Ilmiötä tarkastellaan muutosjohtamisen ja -johtajuuden kontekstissa.
Järjestelmäimplementoinnin ja muutoshankkeiden kriittisiksi tekijöiksi teoriasta nousivat järjestelmäkäyttöönoton luonne muutoksen aiheuttajana, johdon sitoutumisen merkitys, muutosjohtamisen ja viestinnän tärkeys sekä henkilöstön osallistaminen ja muutosvastarinta. Alkukartoituksen perusteella teoriassa käsiteltyjä haasteita havaittiin myös kohdeorganisaatiossa. Toimenpiteitä tutkimus haki muutos- ja muutoksenjohtamisen teoriasta.
Käyttöönottoprojekti transformoitiin muutoshankkeeksi. Johdon syvällisempää sitouttamista haettiin interventioilla. Muita toimenpiteitä olivat: tavoitteen määritys, muutosviestintä, osallistaminen sekä muutosvastarinnan käsittely. Toimenpiteet pyrittiin toteuttamaan tunteisiin vaikuttavalla tavalla. Muutosteoriat korostavat ihmisten ja tunteiden merkitystä muutoksissa.
Tutkimus tarkasteli toimenpiteiden toteutusta ja niiden välittömiä vaikutuksia. Käyttöönottoprojektin suunta muuttui tavoitellusti ja tutkimusongelma ratkaistiin. Teorian esittämät keinot ja työkalut toimivat käytännössä. Muutostilanteet aiheuttavat vahvoja tunnereaktioita ihmisissä. Teoria osoittaa tunteiden olevan ihmisen toiminnan vahvin vaikutin. Ensisijaista muutoksissa on huomioida inhimilliset tunteet ja keskittyä ihmisten johtamiseen. Jatkotoimenpiteiksi työ tunnistaa organisaation tukiverkon vahvistamisen ja pidemmälle aikavälille muutosvalmiuksien kasvattamisen.
The aim of the study was to identify actions needed to change the course of the implementation and execute the acts. Methodological approach is qualitative and research strategy is participatory action research. The purpose of action research is generate change in human behavior. Author’s role as an active influencer to the phenomenon is distinctive for participative action research. Theoretical frame is IT- implementations, organizational change and leading change. Phenomenon is explored through Change Management and Change Leadership.
Preliminary literature review of IT-implementation and Organizational change theories recognized as the most critical factors: the characteristic nature of software implementation as an originator of organizational change, management’s commitment, importance of change management and communication, involvement of personnel and change resistance. Survey in the beginning implicated that issues above mentioned occurred in case organization. Actions were constructed from change management theories.
Implementation project was transformed as change project. Interventions were conducted to achieve gut-level commitment for management group. Other actions were: defining clear target, change communication, participation and proper handling of change resistance. Operations were conducted aiming to influence emotional level. The significance of people and emotions were emphasized in theories of organizational change.
Study also explored execution of actions and their immediate consequences. The direction of implementation project changed as aimed and research problem was solved. Theory was proven to be functional on practice. Changes bring up strong emotional reactions. Theories point out that emotions are the strongest driver for human behavior. On occasion of change the first priority is people and their emotions and focus on Change Leadership. Study suggest to focus to strengthen the internal support and in the long perspective to improve change readiness.