Yhteiskuntavastuun vaikutus kannattavuuteen : tapaustutkimus vaateteollisuudesta
Sandström, Ronja (2019)
Kandidaatintutkielma
Sandström, Ronja
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121046502
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121046502
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia, miten yhteiskuntavastuu vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen vaateteollisuuden toimialalla. Vaateyritysten kannattavuutta tarkastellaan tilinpäätöksestä saatujen kasvun ja kannattavuuden tunnuslukujen avulla. Tutkielmassa tarkastellaan myös yritysten kannattavuuden kehitystä tarkasteluajanjakson aikana. Tunnuslukuanalyysissä yritysten kannattavuutta arvioidaan vertailemalla yrityksiä yrityskohtaisesti sekä kahden ryhmän välillä. Analysoitavat ryhmät ovat yhteiskuntavastuulliset vaateyritykset sekä puhtaasti voittoa tavoittelevat vaateyritykset.
Tutkimus on suoritettu tapaustutkimuksena, johon valikoitui kahdeksan case-yritystä vaateteollisuuden toimialalta. Tutkimuksen aineistona toimii yritysten tilinpäätökset ja niistä saadut tunnusluvut, jotka on kerätty Amadeus-tietokannasta. Tutkielman ajanjaksona on kahdeksan vuotta alkaen vuodesta 2009 ja päättyen vuoteen 2016.
Tutkimustulosten perusteella puhtaasti voittoa tavoittelevat vaateyritykset olivat yhteiskuntavastuullisia vaateyrityksiä kannattavampia. Yhteiskuntavastuullisten vaateyritysten kannattavuuden tunnusluvut olivat kuitenkin hyviä tai vähintäänkin tyydyttäviä, joten yhteiskuntavastuullinen toiminta ei välttämättä vaikuta negatiivisesti kannattavuuteen. Kannattavuuden tunnusluvut vaihtelivat paljon eikä suoranaista kasvavaa tai laskevaa kehitystä ollut havaittavissa. The purpose of this bachelor’s thesis is to examine the effect of Corporate Social Responsibility (CSR) on firm’s profitability in the clothing industry. Firm’s profitability is analyzed by using financial statement analysis. The key ratios used in the financial statement analysis are key ratios for growth and profitability. In this research, firm’s profitability is also analyzed by how it has developed during the selected time period. Firms’ profitability analysis has been done by comparing firms both individually and between two groups. The groups in this study are CSR clothing firms and for-profit clothing firms.
The research was done by using a case study. Eight companies from clothing industry were selected in the financial statement analysis. The data for this study is the firms’ financial statements and key ratios which have been collected from the Amadeus -database. The selected time period for this study is eight years, from 2009 to 2016.
According to the results of this study, for-profit clothing firms were more profitable than CSR clothing firms. However, CSR firms’ key ratios were good or at least satisfying, therefore the relationship between CSR and profitability is not necessarily negative. Key ratios varied a lot during the time period and there was no direct improvement in either case.
Tutkimus on suoritettu tapaustutkimuksena, johon valikoitui kahdeksan case-yritystä vaateteollisuuden toimialalta. Tutkimuksen aineistona toimii yritysten tilinpäätökset ja niistä saadut tunnusluvut, jotka on kerätty Amadeus-tietokannasta. Tutkielman ajanjaksona on kahdeksan vuotta alkaen vuodesta 2009 ja päättyen vuoteen 2016.
Tutkimustulosten perusteella puhtaasti voittoa tavoittelevat vaateyritykset olivat yhteiskuntavastuullisia vaateyrityksiä kannattavampia. Yhteiskuntavastuullisten vaateyritysten kannattavuuden tunnusluvut olivat kuitenkin hyviä tai vähintäänkin tyydyttäviä, joten yhteiskuntavastuullinen toiminta ei välttämättä vaikuta negatiivisesti kannattavuuteen. Kannattavuuden tunnusluvut vaihtelivat paljon eikä suoranaista kasvavaa tai laskevaa kehitystä ollut havaittavissa.
The research was done by using a case study. Eight companies from clothing industry were selected in the financial statement analysis. The data for this study is the firms’ financial statements and key ratios which have been collected from the Amadeus -database. The selected time period for this study is eight years, from 2009 to 2016.
According to the results of this study, for-profit clothing firms were more profitable than CSR clothing firms. However, CSR firms’ key ratios were good or at least satisfying, therefore the relationship between CSR and profitability is not necessarily negative. Key ratios varied a lot during the time period and there was no direct improvement in either case.