Mikä tekee urheilutapahtumasta vetovoimaisen?
Räsänen, Arto (2019)
Kandidaatintutkielma
Räsänen, Arto
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648412
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121648412
Tiivistelmä
Yleisötapahtumat ovat nimensä mukaisesti suunnattu yleisölle. Silti todella harvassa ovat ne tapahtumat, joissa paikalle tulee tai olisi tulossa liian paljon yleisöä. Tapahtumien ongelma ja haaste on useinkin juuri päinvastainen.
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tutkia yleisötapahtuman kiinnostavuutta ja vetovoimaisuutta. Tavoitteena on ennen kaikkea selvittää, mitkä seikat vaikuttavat siihen, että joihinkin tapahtumiin tulee todella runsaasti katsojia, kun taas jotkut toiset tapahtumat eivät siinä onnistu. Yleisötapahtumatyypiksi on valittu urheilutapahtuma ja tarkemmin sanottuna ravikilpailut.
Työn tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiiristä osuutta varten toteutettiin tapaustutkimus kahdelle suomalaiselle raviradalle. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahden suomalaisen raviradan johtoon kuuluvaa henkilöä. Haastattelumetodiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu, koska haluttiin luoda keskustelunomainen tilanne, jossa käydään läpi ennalta suunniteltuja kysymyksiä. Tut-kimuksen tulokset perustuvat haastattelutuloksiin sekä aiempaan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykypäivän urheilukuluttaja on erittäin vaativa ja nopealiikkeinen. Urheiluorganisaatioille tämä on suuri haaste, sillä he joutuvat joka hetki osoittamaan tarpeellisuutensa urheilukuluttajille, joilla on lukematon määrä vaihtoehtoja kuluttaa rajallista määrää aikaansa ja rahaansa.
Tutkimus osoittaa kuitenkin myös sen, että nykypäivänäkään urheilutapahtumien järjestäjien ei ole mahdotonta tavoittaa urheilusta kiinnostunutta yleisöä ja saada heidät tulemaan urheilutapahtumiin. Audience events are, as the name implies, aimed at the audience. However, there are few events where too many spectators are present. The problem and challenge of events is often the exact opposite.
The purpose of this Bachelor's thesis is to investigate the interestingness and attractiveness of the public event. Above all, the goal is to find out what factors are contributing to the fact that some events are very crowded, while others are not. The audience event chosen was a sporting event and, more specifically, a trotting race.
The research part of the thesis has been implemented as qualitative research. For the empirical part, a case study was conducted for two Finnish racetracks. The material was collected by interviewing persons in charge of two Finnish racetracks. The semi-structured interview was chosen as the interview method because it was intended to create a conversational situation through pre-designed questions and themes. The results of the research are based on the results of interviews and previous scientific literature.
The results of the study show that today's sports consumer is very demanding and fast-moving. This is a major challenge for sports organizations, as they are faced with the need for sporting consumers, who have a myriad of options to spend a limited amount of time and money.
However, research also shows that, even today, it is not impossible for sports event organizers to reach out to and attract people interested in sports.
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on tutkia yleisötapahtuman kiinnostavuutta ja vetovoimaisuutta. Tavoitteena on ennen kaikkea selvittää, mitkä seikat vaikuttavat siihen, että joihinkin tapahtumiin tulee todella runsaasti katsojia, kun taas jotkut toiset tapahtumat eivät siinä onnistu. Yleisötapahtumatyypiksi on valittu urheilutapahtuma ja tarkemmin sanottuna ravikilpailut.
Työn tutkimusosuus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiiristä osuutta varten toteutettiin tapaustutkimus kahdelle suomalaiselle raviradalle. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahden suomalaisen raviradan johtoon kuuluvaa henkilöä. Haastattelumetodiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu, koska haluttiin luoda keskustelunomainen tilanne, jossa käydään läpi ennalta suunniteltuja kysymyksiä. Tut-kimuksen tulokset perustuvat haastattelutuloksiin sekä aiempaan tieteelliseen kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nykypäivän urheilukuluttaja on erittäin vaativa ja nopealiikkeinen. Urheiluorganisaatioille tämä on suuri haaste, sillä he joutuvat joka hetki osoittamaan tarpeellisuutensa urheilukuluttajille, joilla on lukematon määrä vaihtoehtoja kuluttaa rajallista määrää aikaansa ja rahaansa.
Tutkimus osoittaa kuitenkin myös sen, että nykypäivänäkään urheilutapahtumien järjestäjien ei ole mahdotonta tavoittaa urheilusta kiinnostunutta yleisöä ja saada heidät tulemaan urheilutapahtumiin.
The purpose of this Bachelor's thesis is to investigate the interestingness and attractiveness of the public event. Above all, the goal is to find out what factors are contributing to the fact that some events are very crowded, while others are not. The audience event chosen was a sporting event and, more specifically, a trotting race.
The research part of the thesis has been implemented as qualitative research. For the empirical part, a case study was conducted for two Finnish racetracks. The material was collected by interviewing persons in charge of two Finnish racetracks. The semi-structured interview was chosen as the interview method because it was intended to create a conversational situation through pre-designed questions and themes. The results of the research are based on the results of interviews and previous scientific literature.
The results of the study show that today's sports consumer is very demanding and fast-moving. This is a major challenge for sports organizations, as they are faced with the need for sporting consumers, who have a myriad of options to spend a limited amount of time and money.
However, research also shows that, even today, it is not impossible for sports event organizers to reach out to and attract people interested in sports.