Lomahotellin kysynnän esteet ja vaihtelu : Tapaustutkimus Hotelli Salpa
Hongisto, Tommi (2019)
Kandidaatintutkielma
Hongisto, Tommi
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848843
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848843
Tiivistelmä
Lomahotellin kysyntään vaikuttavat lukuisat tekijät, joista osaan yritys pystyy itse vaikuttamaan ja osaan sopeutumaan. Matkailuyrityksen ei ole yksinkertaista löytää kriittisiä tekijöitä, jotka voivat estää matkailijan kiinnostuksen toteutumisen ja tulon asiakkaaksi. Yrityksen oma henkilökunta on usein liian lähellä voidakseen arvioida tilannetta objektiivisesti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää kysynnän vaihteluun vaikuttavat seikat sekä Hotelli Salpan kysynnän esteet. Tutkimus rajattiin koskemaan Järvi-Suomessa toimivaa lomahotellia ja sen kysyntään vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena, jossa vastaajina olivat viisi henkilöä Hotelli Salpasta sekä Luumäen kunnan edustaja. Lisäksi tehtiin vertaileva benchmark-tutkimus matkailuyrityksistä, joilla on samankaltaista palvelutarjontaa sekä vertailtiin Hotelli Salpan toimintaa matkailun tilastotietoihin. Tutkimuksen tuloksena löydettiin kysynnän vaihtelun syyt sekä lukuisia kysynnän esteitä. Tärkeimpiä kysynnän vaihtelun syitä ovat matkailijoiden vapaiden ajoittuminen, vuodenajat ja valuuttakurssimuutokset. Hotelli Salpan kriittisimpiä kysynnän esteitä ovat paikkakunnan matkailuvetovoiman ja aktiviteettipalvelujen vähäisyys sekä profiloituminen ja markkinointiin panostus. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Hotelli Salpa pystyy suunnitelmallisella toiminnalla itse tehokkaasti vaikuttamaan tärkeisiin kysynnän esteisiin There are various factors influencing holiday hotels demand. Some of the factors the company can influence, but some factors the company must adapt to. It is not simple to find travel company's critical factors that can obstruct travelers' interest to become a customer. Company's own staff is often too close to objectively evaluate the situation. This study is meant to find the factors influencing the demand and the barriers of Hotel Salpa's demand. The study was delimited to concern a holiday hotel in Lakeland Finland and the factors influencing its demand. The study was carried out as qualitative interview, where were five respondents from Hotel Salpa and one representant of the municipality of Luumäki. It was also made a comparative benchmark analysis of companies that have similar services supply and Hotel Salpa's operation was compared to Finnish national travel data. As result there was found the reasons behind the fluctuation of the demand and several barriers of the demand. The most important factors for demand fluctuations are travelers' schedules of free time, seasons and changes in exchange rates. The most critical barriers of Hotel Salpa's demand are lack of tourist attraction and activity services in the area. Also profiling the hotel is undone and marketing effort is too low. As result it was found that with well-planned actions, Hotel Salpa itself is able to influence the critical barriers of demand.