Pk-yrityksen kasvustrategiat : ICT-alan palveluja tuottavan yrityksen näkökulma
Laitinen, Jani (2019)
Kandidaatintyö
Laitinen, Jani
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848844
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121848844
Tiivistelmä
ICT-ala kokee jatkuvaa kehitystä ja muutosta. Toiminta keskittyy yhä suurempien yritysten kilpailuun ja pienet toimijat joko sinnittelevät mukana tai karsiutuvat pois markkinoilta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin kasvustrategioita, joita suomalaiset ICT-alan palveluja, tuotteita ja kokonaisratkaisuja toimittavat pk-yritykset ovat hyödyntäneet kilpailukentän muuttuessa. Tutkielma on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus, jonka käsiteltävien teorioiden pohjana käytetään case-esimerkkejä. Lähteinä tutkielmassa on käytetty akateemisia artikkeleita, talous- ja strategiakirjallisuutta sekä haastateltu case-yritysten toimitusjohtajia.
Tutkielman pääaiheina ovat pk-yrityksen kasvustrategiat ja keskeiset kilpailukeinot case-yrityksissä.
Tutkielman yhteenvetona voidaan todeta ICT-alan jatkuvan muutoksen sisältävän haasteiden lisäksi myös mahdollisuuksia yrityskasvulle, joka saavutetaan usein kumppanuuksien ja innovatiivisen liiketoiminnan kehityksen kautta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda esiin kasvustrategioita, joita suomalaiset ICT-alan palveluja, tuotteita ja kokonaisratkaisuja toimittavat pk-yritykset ovat hyödyntäneet kilpailukentän muuttuessa. Tutkielma on luonteeltaan kirjallisuuskatsaus, jonka käsiteltävien teorioiden pohjana käytetään case-esimerkkejä. Lähteinä tutkielmassa on käytetty akateemisia artikkeleita, talous- ja strategiakirjallisuutta sekä haastateltu case-yritysten toimitusjohtajia.
Tutkielman pääaiheina ovat pk-yrityksen kasvustrategiat ja keskeiset kilpailukeinot case-yrityksissä.
Tutkielman yhteenvetona voidaan todeta ICT-alan jatkuvan muutoksen sisältävän haasteiden lisäksi myös mahdollisuuksia yrityskasvulle, joka saavutetaan usein kumppanuuksien ja innovatiivisen liiketoiminnan kehityksen kautta.