Suomessa toimivien matkustajavarustamoiden taloudelliset toimintaedellytykset
Mäkinen, Antti (2019)
Kandidaatintutkielma
Mäkinen, Antti
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049157
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019122049157
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää Suomessa toimivien matkustajavarustamoiden taloudellisia toimintaedellytyksiä. Tutkimus keskittyy kolmeen suurimpaan Suomessa toimivaan matkustajavarustamoon (AS Tallink Grupp, Viking Line Abp, Rederiaktiebolaget Eckerö). Taloudellisten toimintaedellytysten selvittämiseksi tarkastellaan kohdeyritysten taloudellista suorituskykyä vuosina 2011-2018 ja analysoidaan matkustajavarustamoiden toimintaympäristöä. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu vertailevana tapaustutkimuksena. Toimintaedellytysten selvittämiseksi käytetään tilinpäätös- ja toimintaympäristöanalyysiä, jossa hyödynnetään myös pienimuotoista haastattelua.
Tutkimusten tuloksista selviää matkustajavarustamoiden kamppailevan heikon kannattavuuden ja vaatimattoman kasvun olosuhteissa. Vaikka kannattavuus on heikkoa, on yhtiöiden vakavaraisuus ollut hyvä. Maksuvalmiudessa on Tallinkilla ollut ongelmia, mutta viime vuosina sekin on yltänyt tyydyttävälle tasolle. Matkustajavarustamoiden toimintaympäristöstä esille nousivat mm. verotus, väylämaksut, työmarkkinatuet, lait ja ennen kaikkea ympäristösäädökset.
Selviytyäkseen laivayhtiöiden täytyy uudistaa jatkuvasti palvelukonseptejaan, löytää uusia asiakasryhmiä ja harjoittaa tiukkaa kustannusten hallintaa. Lisäksi yhtiöiden tulee aktiivisesti tutkia mahdollisuuksia toimialajärjestelyihin. Tämän hetkinen hintakilpailu on ajanut matkustajavarustamot kannattavuuden puolesta niin ahtaalle, että tulevaisuudessa toimialan konsolidointi on hyvinkin mahdollista. The objective of this bachelor’s thesis is to analyze the financial and operational standing of the passanger shipping industry in the Northern Baltic region. This study focuses on the three leading passenger shipping companies operating in the waters of Northern Baltic Sea (AS Tallink Grupp, Viking Line Abp, Rederiaktiebolaget Eckerö). The financial performance of the companies as well as their operating environment is analyzed over the period of 2011-18. This thesis is a qualitative research that has been carried out as a comparative case study. The research includes two analysis methods: Financial and environmental analysis. The last said includes also a small interview.
The study presents an industry with a relatively modest growth potential coupled with unsatisfactory profitability. Despite the modest financial performance the companies included in the study have currently healthy balance sheets. Likewise, their solvency has improved and is currently at a satisfactory level. Key issues in the operational environment of the passanger shipping companies are for example taxation, sea lane tariffs, crew related subsidies, legislation as well as tightening environmental regulations.
In order to remain competitive shipping companies have to keep renewing their service concepts, find new customer groups as well as excercise tight cost control in their land and sea based operations. Furthermore, companies should be open to value enhancing consolidation. The ongoing fierce price competition in the passanger shipping industry makes it increasingly likely that consolidation will be carefully considered by the leading companies.
Tutkimusten tuloksista selviää matkustajavarustamoiden kamppailevan heikon kannattavuuden ja vaatimattoman kasvun olosuhteissa. Vaikka kannattavuus on heikkoa, on yhtiöiden vakavaraisuus ollut hyvä. Maksuvalmiudessa on Tallinkilla ollut ongelmia, mutta viime vuosina sekin on yltänyt tyydyttävälle tasolle. Matkustajavarustamoiden toimintaympäristöstä esille nousivat mm. verotus, väylämaksut, työmarkkinatuet, lait ja ennen kaikkea ympäristösäädökset.
Selviytyäkseen laivayhtiöiden täytyy uudistaa jatkuvasti palvelukonseptejaan, löytää uusia asiakasryhmiä ja harjoittaa tiukkaa kustannusten hallintaa. Lisäksi yhtiöiden tulee aktiivisesti tutkia mahdollisuuksia toimialajärjestelyihin. Tämän hetkinen hintakilpailu on ajanut matkustajavarustamot kannattavuuden puolesta niin ahtaalle, että tulevaisuudessa toimialan konsolidointi on hyvinkin mahdollista.
The study presents an industry with a relatively modest growth potential coupled with unsatisfactory profitability. Despite the modest financial performance the companies included in the study have currently healthy balance sheets. Likewise, their solvency has improved and is currently at a satisfactory level. Key issues in the operational environment of the passanger shipping companies are for example taxation, sea lane tariffs, crew related subsidies, legislation as well as tightening environmental regulations.
In order to remain competitive shipping companies have to keep renewing their service concepts, find new customer groups as well as excercise tight cost control in their land and sea based operations. Furthermore, companies should be open to value enhancing consolidation. The ongoing fierce price competition in the passanger shipping industry makes it increasingly likely that consolidation will be carefully considered by the leading companies.