IFRS 15 -standardin käyttöönotto myynnin näkökulmasta yrityksessä X
Sundqvist, Katri (2019)
Kandidaatintutkielma
Sundqvist, Katri
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019123049441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019123049441
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kokemuksia IFRS 15 -tilinpäätösstandardin ”Myyntituotot asiakassopimuksista” käyttöönotosta kansainvälisessä liiketoiminnassa, kansainvälisen kaupan myyntisopimusten tulkinnassa ja laadinnassa esiintyviä haasteita sekä näiden vaikutusta myynnin tuloutukseen ja tilinpäätöstietojen luotettavuuteen. IFRS 15 -standardi astui voimaan 1.1.2018. Standardin käyttöönoton on aikaisemmissa tutkimuksissa todettu vaikuttavan koko organisaatioon ja sidosryhmiin. Tämä tutkimus on rajattu koskemaan myynnin näkökulmaa.
Tutkimus toteutetaan avaamalla teoriaosuudessa IFRS 15 -standardin kirjallisuudessa käsitteeksi muodostunut viisivaiheinen malli. Tämän jälkeen tutkimuksen empiirisessä osassa toteutetaan teemahaastatteluja kansainvälistä projektiliiketoimintaa harjoittavan organisaation myynnistä ja myyntisopimuksista vastaaville henkilöille. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen.
Tutkimustulosten mukaan IFRS 15 -standardin käyttöönotolla ei ole ollut huomattavia vaikutuksia myynnin prosesseihin tai työtapoihin tutkimuksen kohteena olleessa yrityksessä. Yleisenä havaintona voidaan kuitenkin todeta, että standardin soveltaminen vaatii jatkuvaa monitorointia ja organisaation eri osastojen välistä yhteistyötä, jotta voidaan varmistua, että myyntituottojen tuloutus tapahtuu IFRS 15 -standardin mukaisesti. The aim of this study is to determine how implementation of international accounting standard IFRS 15 “Revenue from Contracts with Customers” takes place in practice in international business, interpretation of sales contracts as well as their impact on revenue recognition and financial statements. IFRS 15 became effective 1st of January 2018. IFRS 15 implementation has been found in previous studies to affect whole organization and stakeholders. This research is limited to the sales perspective.
The thesis contains the theoretical framework of revenue recognition according to IFRS 15. The study introduces the literature concept of the five-phase model of IFRS 15 standard. This is followed by an empirical study. Empirical part was carried out by interviewing two sales managers in the global industrial products sector. The research method is qualitative.
According to the research, the introduction of IFRS 15 has not had significant impact on sales processes or work patterns in the referenced company. However, as general observation, applying the standard requires constant monitoring and cooperation across organization to ensure that sales revenue is recognized in accordance with IFRS 15 in a manner regulated by the standard.
Tutkimus toteutetaan avaamalla teoriaosuudessa IFRS 15 -standardin kirjallisuudessa käsitteeksi muodostunut viisivaiheinen malli. Tämän jälkeen tutkimuksen empiirisessä osassa toteutetaan teemahaastatteluja kansainvälistä projektiliiketoimintaa harjoittavan organisaation myynnistä ja myyntisopimuksista vastaaville henkilöille. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen.
Tutkimustulosten mukaan IFRS 15 -standardin käyttöönotolla ei ole ollut huomattavia vaikutuksia myynnin prosesseihin tai työtapoihin tutkimuksen kohteena olleessa yrityksessä. Yleisenä havaintona voidaan kuitenkin todeta, että standardin soveltaminen vaatii jatkuvaa monitorointia ja organisaation eri osastojen välistä yhteistyötä, jotta voidaan varmistua, että myyntituottojen tuloutus tapahtuu IFRS 15 -standardin mukaisesti.
The thesis contains the theoretical framework of revenue recognition according to IFRS 15. The study introduces the literature concept of the five-phase model of IFRS 15 standard. This is followed by an empirical study. Empirical part was carried out by interviewing two sales managers in the global industrial products sector. The research method is qualitative.
According to the research, the introduction of IFRS 15 has not had significant impact on sales processes or work patterns in the referenced company. However, as general observation, applying the standard requires constant monitoring and cooperation across organization to ensure that sales revenue is recognized in accordance with IFRS 15 in a manner regulated by the standard.