Supplier development in sustainable food supply chains
Flinkman, Katariina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Flinkman, Katariina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001031102
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001031102
Tiivistelmä
The objective of this study is to examine how supplier development can be utilized to improve food supply chain sustainability. The study aims to recognize enablers and barriers of supplier development adoption, as well as the used supplier development practices. Also, the study pursues to understand why supplier development is important in the food industry. The study is conducted by using qualitative multiple case study method, and a total of six food supply chain professionals were interviewed from Finnish food industry. The results indicate that supplier development has a positive impact on food supply chain sustainability, and it was considered to be an important tool to respond to the sustainability pressures. Furthermore, a variety of supplier development practices were identified, such as supplier audits, communication and feedback, on-site visits and development projects. Also, the findings revealed that collaboration, commitment to the partnerships, mutual benefits and goals, as well as openness and transparency enable supplier development adoption, while the lack of both resources and understanding of strategic sourcing were identified as a barrier. Finnish food companies can improve supply chain sustainability by collaborating and building trusting partnerships with their suppliers and identifying enablers and barriers as well as best practices of supplier development. Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus on selvittää, kuinka toimittajan kehittämistä voidaan hyödyntää elintarvikealan toimitusketjujen vastuullisuuden parantamiseksi. Tutkimus pyrkii tunnistamaan toimittajan kehittämisen mahdollistavia ja estäviä tekijöitä, sekä hyödynnettyjä käytänteitä. Lisäksi tarkoituksena on ymmärtää, miksi toimittajan kehittäminen on tärkeää elintarviketeollisuudessa. Tutkimus on toteutettu laadullisena monitapaustutkimuksena, ja yhteensä kuutta elintarvikealan toimitusketjun ammattilaista haastateltiin suomalaisesta elintarviketeollisuudesta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimittajan kehittämisellä on positiivinen vaikutus elintarvikkeiden toimitusketjujen vastuullisuuteen. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin useita toimittajien kehittämiskäytänteitä, kuten toimittajan auditoinnit, kommunikointi ja palautteenanto, paikalla vierailu sekä kehityshankkeet. Tulokset osoittavat myös, että yhteistyö, sitoutuminen kumppanuuteen, molemminpuoliset hyödyt ja tavoitteet sekä avoimuus ja läpinäkyvyys mahdollistavat toimittajan kehittämisen omaksumisen, kun taas resurssien ja strategisen hankinnan ymmärryksen puute estävät sen. Suomalaiset elintarvikealan yritykset voivat parantaa toimitusketjujen vastuullisuutta tekemällä tiivistä yhteistyötä toimittajien kanssa ja rakentamalla luottamuksellisia kumppanuussuhteita sekä tunnistamalla toimittajan kehittämisen mahdollistavat ja estävät tekijät sekä parhaat käytännöt.