Case : palvelualan pk-yrityksen taloudenohjauksen suunnittelu ja tarpeet
Noponen, Topi (2020)
Kandidaatintutkielma
Noponen, Topi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001101724
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001101724
Tiivistelmä
Budjetointia on tutkittu paljon sen käyttöönotosta lähtien ja erilaisia budjetointimenetelmiä on myös kehitelty. Kritiikistä huolimatta perinteinen budjetointi on säilyttänyt asemansa käytetyimpien taloudenohjausjärjestelmien joukossa, myös pienemmissäkin organisaatioissa. Tässä tutkielmassa on tavoitteena selvittää palvelualan pk-yrityksen näkökulmasta olennaisia huomioita budjetointiin ja eritoten sen suunnitteluun.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään budjetointia taloudenohjausjärjestelmänä, sekä sen muodostumista, tavoitteita ja merkitystä pk-yrityksien ohjauksen välineenä. Lisäksi tutustutaan budjetoinnin kohtaamaan yleiseen kritiikkiin ja pk-yritysten erityisiin ominaisuuksiin ja rajoitteisiin taloudenohjauksessa. Empiirinen osuus on suoritettu laadullisena case-tutkimuksena, jossa tutkimusaineistona on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavana oli ensimmäistä budjettiaan suunnittelevan palvelualan pk-yrityksen toimitusjohtaja.
Tutkimuksesta ilmeni pk-yrityksen laativan budjetteja samoista syistä kuin isommatkin yritykset. Pk-yritystä rajoittaa luonnollisesti sen pienemmät resurssit ja puutteelliset taidot, sekä toimintaympäristön yksilölliset haasteet. Pk-yrityksen kannattaa keskittyä budjetoinnissa myynnin ja kulujen ennustamiseen, strategian linkittämiseen, sekä oikeanlaisen osallistamisen ja mittareiden suunnitteluun. Budgeting has been popular subject of research and various budgeting methods have also been developed since its introduction. Despite the criticism, traditional budgeting has retained its position as one of the most widely used financial management systems, even in smaller organizations. The purpose of this thesis is to explore the importance of budgeting, and especially its planning, from the perspective of a service SME.
The theoretical part of the thesis introduces budgeting as an financial management system, as well as its formation, objectives and importance as a tool for SME management. In addition, the general criticism of budgeting and the particular characteristics and constraints of SMEs in financial management will be explored. The empirical part has been carried out as a qualitative case study using semi-structured interview material. The interview was with the CEO of a service SME, as they are planning their first budget.
The study showed that SMEs set up budgets for the same reasons as larger companies. Obviously, an SME is constrained by its smaller resources and lack of skills, as well as by the individual challenges of its operating environment. In budgeting, SMEs should focus on forecasting sales and costs, and planning the right kind of engagement for employees. Linking the budget to strategy and planning the performance metrics should not be forgotten either.
Tutkielman teoriaosuudessa esitellään budjetointia taloudenohjausjärjestelmänä, sekä sen muodostumista, tavoitteita ja merkitystä pk-yrityksien ohjauksen välineenä. Lisäksi tutustutaan budjetoinnin kohtaamaan yleiseen kritiikkiin ja pk-yritysten erityisiin ominaisuuksiin ja rajoitteisiin taloudenohjauksessa. Empiirinen osuus on suoritettu laadullisena case-tutkimuksena, jossa tutkimusaineistona on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavana oli ensimmäistä budjettiaan suunnittelevan palvelualan pk-yrityksen toimitusjohtaja.
Tutkimuksesta ilmeni pk-yrityksen laativan budjetteja samoista syistä kuin isommatkin yritykset. Pk-yritystä rajoittaa luonnollisesti sen pienemmät resurssit ja puutteelliset taidot, sekä toimintaympäristön yksilölliset haasteet. Pk-yrityksen kannattaa keskittyä budjetoinnissa myynnin ja kulujen ennustamiseen, strategian linkittämiseen, sekä oikeanlaisen osallistamisen ja mittareiden suunnitteluun.
The theoretical part of the thesis introduces budgeting as an financial management system, as well as its formation, objectives and importance as a tool for SME management. In addition, the general criticism of budgeting and the particular characteristics and constraints of SMEs in financial management will be explored. The empirical part has been carried out as a qualitative case study using semi-structured interview material. The interview was with the CEO of a service SME, as they are planning their first budget.
The study showed that SMEs set up budgets for the same reasons as larger companies. Obviously, an SME is constrained by its smaller resources and lack of skills, as well as by the individual challenges of its operating environment. In budgeting, SMEs should focus on forecasting sales and costs, and planning the right kind of engagement for employees. Linking the budget to strategy and planning the performance metrics should not be forgotten either.