Big datan hyödyntämisen vaikutus brändipääomaan
Korkeaniemi, Saga (2020)
Kandidaatintutkielma
Korkeaniemi, Saga
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001172435
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001172435
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa pyritään selvittämään big datan hyödyntämisen vaikutusta yrityksen brändipääomaan. Aihetta lähestytään aikaisempien tutkimusten ja kirjallisuuden perusteella, joiden mukaan tehdään oletuksia näiden tekijöiden yhteydestä. Kirjallisuuskatsauksen avulla valitaan myös sopivat muuttujat tutkimukseen.
Tutkimus toteutetaan käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostuu 121:sta pörssiyrityksestä, joista on kerätty havaintoja usealta eri ajankohdalta. Big dataa mittaava muuttuja on aineiston rajallisuuden vuoksi kerätty vain vuosilta 2013-2014, mutta loput muuttujat on kerätty ajalta 2013-2015.
Tutkimuksessa käytetään paneelidatan regressioanalyysia. Tutkimukseen sisällytetään kaksi eri selitettävää muuttujaa, joita molempia tarkastellaan omissa malleissaan. Osasta muuttujia otetaan logaritmiset ja viivästetyt arvot mallien parantamiseksi. Mallit toteutetaan käyttäen klusterirobusteja keskivirheitä.
Tutkimustulokset kertovat, että big datan hyödyntämisellä on positiivinen ja suuri vaikutus yrityksen brändipääomaan. Nämä tulokset ovat kuitenkin ristiriidassa myöhemmin esitellyissä parannetuissa malleissa, joten ne eivät ole konsistentteja. Tulokset eivät ole yleistettävissä, ja niihin tulee suhtautua kriittisesti. This bachelor’s thesis is meant to explain the impact of the utilization of big data on brand equity. The subject will be approached on the basis of earlier research and literature that will help to make assumptions of the connection of these concepts. Also, appropriate variables will be chosen with the help of a literature review.
This research will be implemented using a quantitative approach. The research conducts of 121 companies listed on the stock market, from which observations have been gathered from several time periods. The variable measuring big data has been gathered from only years 2013-2014 due to limited data. Other variables, on the other hand, have been gathered from years 2013-2015.
The research is executed using panel data regression analysis. Two different dependent variables will be included in the research and both variables will be observed in their own models. Logarithmic transformations and the use of lagged values will be executed to a part of the variables to improve the models. Models will be also executed by using cluster-robust standard errors.
The findings of this research are that big data impacts brand equity positively. The effect is statistically significant and also large. However, these results are inconsistent compared to the improved models presented later. The results are not generalizable and need to be viewed critically.
Tutkimus toteutetaan käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto koostuu 121:sta pörssiyrityksestä, joista on kerätty havaintoja usealta eri ajankohdalta. Big dataa mittaava muuttuja on aineiston rajallisuuden vuoksi kerätty vain vuosilta 2013-2014, mutta loput muuttujat on kerätty ajalta 2013-2015.
Tutkimuksessa käytetään paneelidatan regressioanalyysia. Tutkimukseen sisällytetään kaksi eri selitettävää muuttujaa, joita molempia tarkastellaan omissa malleissaan. Osasta muuttujia otetaan logaritmiset ja viivästetyt arvot mallien parantamiseksi. Mallit toteutetaan käyttäen klusterirobusteja keskivirheitä.
Tutkimustulokset kertovat, että big datan hyödyntämisellä on positiivinen ja suuri vaikutus yrityksen brändipääomaan. Nämä tulokset ovat kuitenkin ristiriidassa myöhemmin esitellyissä parannetuissa malleissa, joten ne eivät ole konsistentteja. Tulokset eivät ole yleistettävissä, ja niihin tulee suhtautua kriittisesti.
This research will be implemented using a quantitative approach. The research conducts of 121 companies listed on the stock market, from which observations have been gathered from several time periods. The variable measuring big data has been gathered from only years 2013-2014 due to limited data. Other variables, on the other hand, have been gathered from years 2013-2015.
The research is executed using panel data regression analysis. Two different dependent variables will be included in the research and both variables will be observed in their own models. Logarithmic transformations and the use of lagged values will be executed to a part of the variables to improve the models. Models will be also executed by using cluster-robust standard errors.
The findings of this research are that big data impacts brand equity positively. The effect is statistically significant and also large. However, these results are inconsistent compared to the improved models presented later. The results are not generalizable and need to be viewed critically.