Yritysostojen motiivien yhteys pörssikurssien liikkeisiin
Kassinen, Henry (2019)
Kandidaatintutkielma
Kassinen, Henry
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001172445
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001172445
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa on tarkoitus selvittää, miten yrityskauppaan liittyvät motiivit vaikuttavat
pörssikursseihin. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksasta Suomessa toimivasta
teknologiayrityksestä, jotka ovat tehneet yritysostoja 2014-3/2019 välisenä aikana. Tähän
tutkielmaan mukaan otettuja yritysostoja on 14. Tutkielmassa tarkastellaan yrityksen
tekemän yritysoston ja siihen liittyvien motiivien vaikutusta pörssikurssin eli osakkeen arvoon
1-2 päivän aikavälillä.
Kolme keskeisintä teknologiayritysten yritysostoihin liittyvää motiivia olivat markkina-aseman
vahvistaminen, palvelutarjonnan laajentaminen ja osaamisen lisääminen. Tässä tutkielmassa
saatujen tulosten mukaan yrityskaupan tuotto oli positiivinen tutkimuksen aikaikkunassa
kahta yritysostoa lukuun ottamatta. Motiiveista suurimman positiivisen tuoton toi osaamisen
lisääminen ja suurimman negatiivisen tuoton palvelutarjonnan laajentaminen. The purpose of this study was to find out how the main motives of acquisitions affect the stock price on a two-day period. Research material contains eight finnish technology companies that have made acquisitions during 2014-3/2019. This study includes 14 different acquisitions.
The results of this study show that three main aqcuisition motives were gaining market power, expanding servicescape and increasing knowledge. The results tell that acquisitions cause positive gains during the two-day event window, except for two acquisitions. The motive that made biggest positive gain was increasing knowledge and biggest negative gain was with expanding servicescape.
pörssikursseihin. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksasta Suomessa toimivasta
teknologiayrityksestä, jotka ovat tehneet yritysostoja 2014-3/2019 välisenä aikana. Tähän
tutkielmaan mukaan otettuja yritysostoja on 14. Tutkielmassa tarkastellaan yrityksen
tekemän yritysoston ja siihen liittyvien motiivien vaikutusta pörssikurssin eli osakkeen arvoon
1-2 päivän aikavälillä.
Kolme keskeisintä teknologiayritysten yritysostoihin liittyvää motiivia olivat markkina-aseman
vahvistaminen, palvelutarjonnan laajentaminen ja osaamisen lisääminen. Tässä tutkielmassa
saatujen tulosten mukaan yrityskaupan tuotto oli positiivinen tutkimuksen aikaikkunassa
kahta yritysostoa lukuun ottamatta. Motiiveista suurimman positiivisen tuoton toi osaamisen
lisääminen ja suurimman negatiivisen tuoton palvelutarjonnan laajentaminen.
The results of this study show that three main aqcuisition motives were gaining market power, expanding servicescape and increasing knowledge. The results tell that acquisitions cause positive gains during the two-day event window, except for two acquisitions. The motive that made biggest positive gain was increasing knowledge and biggest negative gain was with expanding servicescape.