E-commerce and its impact on customer behavior in B2B market
Mononen, Johannes (2020)
Kandidaatintutkielma
Mononen, Johannes
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001202617
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001202617
Tiivistelmä
This bachelor’s thesis has a purpose to explain and clarify how the e-commerce impacts customers behavior in B2B market. To achieve this, an investigation of e-commerce compared to traditional ways of making business will be conducted. In the process, the additional features that e-commerce offers and how those features affect daily business are highlighted, helping to get a comprehensive understanding of what are the points affecting the customers behavior.
With literature review from relevant sources, a background for the empirical analysis is built. Conducting these two, the research question can be answered. Literature review for this research is a collection of academic findings about customer behavior and e-commerce. The empirical analysis is done with qualitative data collection method, where the data is collected through semi-structured interviews. Firstly, the literature review and the empirical analysis are done separately, but afterwards are both reflected as a whole to see how the earlier literature findings correspond with the interview findings of this study.
As a result after studying the literature and the empirical findings, it can be said that e-commerce influences the customers behavior with its additional features, that can not be offered via traditional ways of doing business. In todays’ world, a lot of the customers are using the internet for procurements and normal business processes. Given that, an e-commerce offers a lot to its provider in terms of new customer acquisition and making the existing customer base more satisfied. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selittää ja selventää miten verkkokauppa vaikuttaa asiakkaiden käyttäytymiseen B2B markkinalla. Tämän selvittämiseksi suoritettiin tutkimus ja vertailu verkkokaupasta ja perinteisistä liiketoimintatavoista. Samalla korostetaan verkkokaupan tarjoamia lisäominaisuuksia ja miten ne vaikuttavat päivittäiseen liiketoimintaan, joka auttaa antamaan kattavan käsityksen asiakkaiden käyttäytymiseen vaikuttavista seikoista.
Asiaankuuluvien lähteiden kirjallisuuskatsauksella rakennettiin tutkimuksen empiirisen analyysin tausta. Kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen analyysin avulla asetettuihin tutkimuskysymyksiin voidaan vastata. Kirjallisuuskatsaus koostuu kokoelmasta akateemisia tutkimuksia asiakaskäyttäytymisestä ja verkkokaupasta. Empiirinen analyysi tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tässä tutkielmassa kirjallisuuskatsaus ja empiirinen analyysi tehdään aluksi erikseen, jonka jälkeen molempien löydöksiä heijastellaan yhdessä. Täten saadaan kuva siitä, kuinka kirjallisuuskatsauksen aikaisemmat havainnot vastaavat tämän tutkimuksen haastatteluhavaintoja.
Kirjallisuuskatsauksen ja empiiristen havaintojen avulla pystyttiin toteamaan verkkokaupan vaikuttavan asiakkaiden käyttäytymiseen etenkin lisäominaisuuksien avulla, joita ei voida tarjota perinteisten liiketoimintatapojen avulla. Nykymaailmassa valtaosa asiakkaista käyttää internetiä hankinnoissaan ja normaaleissa liiketoimintaprosesseissaan, jonka takia verkkokauppa tarjoaa sen omistajalle paljon mahdollisuuksia uusien asiakkaiden hankkimisessa ja nykyisen asiakaskunnan tyytyväisenä pitämisessä.
With literature review from relevant sources, a background for the empirical analysis is built. Conducting these two, the research question can be answered. Literature review for this research is a collection of academic findings about customer behavior and e-commerce. The empirical analysis is done with qualitative data collection method, where the data is collected through semi-structured interviews. Firstly, the literature review and the empirical analysis are done separately, but afterwards are both reflected as a whole to see how the earlier literature findings correspond with the interview findings of this study.
As a result after studying the literature and the empirical findings, it can be said that e-commerce influences the customers behavior with its additional features, that can not be offered via traditional ways of doing business. In todays’ world, a lot of the customers are using the internet for procurements and normal business processes. Given that, an e-commerce offers a lot to its provider in terms of new customer acquisition and making the existing customer base more satisfied.
Asiaankuuluvien lähteiden kirjallisuuskatsauksella rakennettiin tutkimuksen empiirisen analyysin tausta. Kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen analyysin avulla asetettuihin tutkimuskysymyksiin voidaan vastata. Kirjallisuuskatsaus koostuu kokoelmasta akateemisia tutkimuksia asiakaskäyttäytymisestä ja verkkokaupasta. Empiirinen analyysi tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa tiedot kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tässä tutkielmassa kirjallisuuskatsaus ja empiirinen analyysi tehdään aluksi erikseen, jonka jälkeen molempien löydöksiä heijastellaan yhdessä. Täten saadaan kuva siitä, kuinka kirjallisuuskatsauksen aikaisemmat havainnot vastaavat tämän tutkimuksen haastatteluhavaintoja.
Kirjallisuuskatsauksen ja empiiristen havaintojen avulla pystyttiin toteamaan verkkokaupan vaikuttavan asiakkaiden käyttäytymiseen etenkin lisäominaisuuksien avulla, joita ei voida tarjota perinteisten liiketoimintatapojen avulla. Nykymaailmassa valtaosa asiakkaista käyttää internetiä hankinnoissaan ja normaaleissa liiketoimintaprosesseissaan, jonka takia verkkokauppa tarjoaa sen omistajalle paljon mahdollisuuksia uusien asiakkaiden hankkimisessa ja nykyisen asiakaskunnan tyytyväisenä pitämisessä.