Lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen
Kalliomäki, Artturi (2020)
Kandidaatintyö
Kalliomäki, Artturi
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001212777
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001212777
Tiivistelmä
Tämän työn tavoite on selvittää, millä keinoilla lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää. Tarkastelusta on rajattu pois siivettömät ja sotilaalliset ilma-alukset. Aiheen ymmärtämiseksi selvitetään lentokoneiden päästöjen määrää globaalilla tasolla ja tarkastellaan päästöjen vaikutuksia ilmakehään ja ilmaston lämpenemiseen.
Lentoliikenteen päästöjä voidaan vähentää monella eri tavalla. Lentoliikenteellä on suuri rooli taloudessa, siksi on tärkeää ymmärtää eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet. Välittömiä päästövähennyksiä voidaan saada käyttämällä energiatehokkaampia moottoreita, hienosäätämällä koneiden aerodynamiikkaa ja vähentämällä lentämistä.
Biomassapohjaisia polttoaineita käyttämällä voidaan saada aikaan huomattavan suuret kasvihuonekaasujen vähennykset. Tämä edellyttää, että biopolttoaineiden tuotanto on vastuullista. Siirtymällä fossiilisista polttoaineista sähkö- tai vetykäyttöisiin lentokoneisiin voidaan lentämisestä saada melkein päästötöntä. Sähkö- ja vetykäyttöisten lentokoneiden käyttö vaatisi uutta konekalustoa ja muutoksia polttoaineen jakeluun. Uusiutuvien polttoaineiden käyttö onnistuu tiettyinä pitoisuuksina nykyisissä koneissa. Voi kuitenkin kestää vuosikymmeniä, ennen kuin lentoliikenteen muutokset ja päästövähennykset konkretisoituvat.
Lentoliikenteen päästöjä voidaan vähentää monella eri tavalla. Lentoliikenteellä on suuri rooli taloudessa, siksi on tärkeää ymmärtää eri vaihtoehtojen hyvät ja huonot puolet. Välittömiä päästövähennyksiä voidaan saada käyttämällä energiatehokkaampia moottoreita, hienosäätämällä koneiden aerodynamiikkaa ja vähentämällä lentämistä.
Biomassapohjaisia polttoaineita käyttämällä voidaan saada aikaan huomattavan suuret kasvihuonekaasujen vähennykset. Tämä edellyttää, että biopolttoaineiden tuotanto on vastuullista. Siirtymällä fossiilisista polttoaineista sähkö- tai vetykäyttöisiin lentokoneisiin voidaan lentämisestä saada melkein päästötöntä. Sähkö- ja vetykäyttöisten lentokoneiden käyttö vaatisi uutta konekalustoa ja muutoksia polttoaineen jakeluun. Uusiutuvien polttoaineiden käyttö onnistuu tiettyinä pitoisuuksina nykyisissä koneissa. Voi kuitenkin kestää vuosikymmeniä, ennen kuin lentoliikenteen muutokset ja päästövähennykset konkretisoituvat.