Asenteiden ja ilmastoahdistuksen vaikutus suomalaisten opiskelijoiden aikomukseen kompensoida hiilijalanjälkeään
Oksanen, Timo (2020)
Kandidaatintutkielma
Oksanen, Timo
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001233183
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001233183
Tiivistelmä
Hiilidioksidipäästöjen kompensointi on suhteellisen uusi asia yhteiskunnassamme. Päästöjen kompensointi on kuitenkin välttämätöntä, jotta voimme hidastaa ilmaston lämpenemistä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on analysoida eri tekijöiden vaikutusta suomalaisten opiskelijoiden aikomukseen kompensoida hiilijalanjälkeään sekä ympäristöhuolen vaikutusta ilmastoahdistukseen. Teoreettisena viitekehyksenä käytetään suunnitellun käyttäytymisen teoriaa, jonka keskeisenä periaatteena on, että aikomus on paras ja ainoa ennustaja käyttäytymiselle.
Aineisto kerättiin kyselomakkeella, joka luotiin mukailleen aiempaa tutkimusta lentopäästöjen kompensoinnista ja vihreästä kulutuskäyttäytymisestä. Kyselyyn vastasi 330 opiskelijaa, joista suurin osa opiskelee LUT-Yliopistossa. Tutkimushypoteesien paikkansapitävyyttä tutkittiin lineaarisella regressiolla. Kaikki luodut mallit olivat tilastollisesti merkittäviä.
Tuloksista selvisi, että opiskelijoiden asenteet, persoonalliset normit, ilmastoahdistus ja huoli ympäristöstä vaikuttavat heidän halukkuuteensa kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Tulokset kertoivat selkeästi, että ympäristöhuolen kasvaessa myös koettu ilmastoahdistus kasvaa. Lisäksi mitä halukkaampi henkilö on kompensoimaan, sitä enemmän kasvaa henkilön aikomus kompensoida hiilijalanjälkeään. Tuloksista huomattiin myös, että sukupuolella ja poliittisella kannalla on vaikutusta koettuun ilmastoahdistukseen, halukkuuteen kompensoida ja aikomukseen kompensoida. Carbon offsets are a relatively new trend in our society. These offsets, however, are necessary in order to slow down global warming. The purpose of this bachelor thesis was to study the effect of different factors on Finnish college students’ intentions to offset their carbon footprint and investigate the connection between environmental concern and eco-anxiety. The used theoretical framework was the theory of planned behavior, which main principle is that the intention is the best predictor for behavior.
The material used in this research was collected with a survey based on the research on carbon offsets in the aviation industry and the pro-environmental behavior. 330 students answered the survey, from which the majority studies in LUT-University. The correctness of the research hypotheses was studied using linear regression. All the models in this research are statistically significant.
The results indicate that students’ environmental concern, eco-anxiety, personal norms and attitudes affect their willingness to compensate carbon footprint. There is also a clear positive linear connection between willingness to offset and intentions to offset carbon footprint. Results also indicate that gender and political stand have an effect on eco-anxiety, willingness to offset and intention to offset.
Aineisto kerättiin kyselomakkeella, joka luotiin mukailleen aiempaa tutkimusta lentopäästöjen kompensoinnista ja vihreästä kulutuskäyttäytymisestä. Kyselyyn vastasi 330 opiskelijaa, joista suurin osa opiskelee LUT-Yliopistossa. Tutkimushypoteesien paikkansapitävyyttä tutkittiin lineaarisella regressiolla. Kaikki luodut mallit olivat tilastollisesti merkittäviä.
Tuloksista selvisi, että opiskelijoiden asenteet, persoonalliset normit, ilmastoahdistus ja huoli ympäristöstä vaikuttavat heidän halukkuuteensa kompensoida hiilidioksidipäästöjään. Tulokset kertoivat selkeästi, että ympäristöhuolen kasvaessa myös koettu ilmastoahdistus kasvaa. Lisäksi mitä halukkaampi henkilö on kompensoimaan, sitä enemmän kasvaa henkilön aikomus kompensoida hiilijalanjälkeään. Tuloksista huomattiin myös, että sukupuolella ja poliittisella kannalla on vaikutusta koettuun ilmastoahdistukseen, halukkuuteen kompensoida ja aikomukseen kompensoida.
The material used in this research was collected with a survey based on the research on carbon offsets in the aviation industry and the pro-environmental behavior. 330 students answered the survey, from which the majority studies in LUT-University. The correctness of the research hypotheses was studied using linear regression. All the models in this research are statistically significant.
The results indicate that students’ environmental concern, eco-anxiety, personal norms and attitudes affect their willingness to compensate carbon footprint. There is also a clear positive linear connection between willingness to offset and intentions to offset carbon footprint. Results also indicate that gender and political stand have an effect on eco-anxiety, willingness to offset and intention to offset.