Entry mode decisions and changes of Finnish food cooperatives : real options reasoning-based view
Koivula, Oskari (2019)
Pro gradu -tutkielma
Koivula, Oskari
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243399
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001243399
Tiivistelmä
Finnish food producers are known from their good quality and safe products which have interested consumers also in foreign markets. As Finnish markets are fairly limited many companies have seeked growth opportunities from foreign markets, usually from neighboring countries.
The purpose of this study is to increase understanding on how Finnish food producers choose their entry modes and later adjust their modes. This study takes Real options reasoning-based view on decision-making and investigates how well ROR theory can explain firm’s behavior and whether it has a link to firm’s profitability.
Qualitative research was selected as research methodology for this study because it is most suitable method to examine reasons behind the entry mode decisions. The study is carried out as a qualitative case analysis. Two Finnish Cooperatives within the food industry was interviewed.
The result of the research is that firms have quite similar approach to internationalization within the food industry as both companies preferred low-risk and step-by-step method. Both companies also showed some habits which could be considered as ROR – type of thinking. Study also found indication that ROR have potential to increase firm’s performance. Suomalaiset elintarvikealan yritykset ovat tunnettuja korkeista laatu- ja turvallisuusstandardeista, mikä on herättänyt kiinnostusta myös ulkomaisilla markkinoilla. Koska Suomen markkinat ovat melko rajalliset, ovat monet yritykset etsineet kasvumahdollisuuksia ulkomailta, usein naapurimaista.
Tämän tutkielman tarkoitus on lisätä ymmärrystä, miten Suomalaiset ruokateollisuuden yritykset valitsevat entry modejaan, ja myöhemmin tekevät muutoksia niihin. Tämä tutkielma käyttää reaalioptio-ajattelua näkökulmana, ja tutkii kuinka hyvin ROR-teoria pystyy selittämään yritysten käyttäytymistä, sekä onko sillä yhteyttä firman kannattavuuteen.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista menetelmää, sillä se soveltuu parhaiten löytämään syitä kansainvälistymispäätösten takana. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Suomalaista elintarvikealan osuuskuntaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksillä oli verrattain samanlaiset strategiat lähestyä kansainvälistymistä. Molemmat yritykset suosivat matalan riskin ja vaiheittaisen kasvun metodeja. Molemmilta yrityksiltä myös löytyi tapoja, jotka voidaan tulkita ROR-teorian mukaiseksi käyttäytymiseksi. Tutkimuksessa myös tuli ilmi, että ROR-ajattelulla on mahdollinen yhteys parempaan kannattavuuteen.
The purpose of this study is to increase understanding on how Finnish food producers choose their entry modes and later adjust their modes. This study takes Real options reasoning-based view on decision-making and investigates how well ROR theory can explain firm’s behavior and whether it has a link to firm’s profitability.
Qualitative research was selected as research methodology for this study because it is most suitable method to examine reasons behind the entry mode decisions. The study is carried out as a qualitative case analysis. Two Finnish Cooperatives within the food industry was interviewed.
The result of the research is that firms have quite similar approach to internationalization within the food industry as both companies preferred low-risk and step-by-step method. Both companies also showed some habits which could be considered as ROR – type of thinking. Study also found indication that ROR have potential to increase firm’s performance.
Tämän tutkielman tarkoitus on lisätä ymmärrystä, miten Suomalaiset ruokateollisuuden yritykset valitsevat entry modejaan, ja myöhemmin tekevät muutoksia niihin. Tämä tutkielma käyttää reaalioptio-ajattelua näkökulmana, ja tutkii kuinka hyvin ROR-teoria pystyy selittämään yritysten käyttäytymistä, sekä onko sillä yhteyttä firman kannattavuuteen.
Tutkimuksessa käytetään kvalitatiivista menetelmää, sillä se soveltuu parhaiten löytämään syitä kansainvälistymispäätösten takana. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Suomalaista elintarvikealan osuuskuntaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksillä oli verrattain samanlaiset strategiat lähestyä kansainvälistymistä. Molemmat yritykset suosivat matalan riskin ja vaiheittaisen kasvun metodeja. Molemmilta yrityksiltä myös löytyi tapoja, jotka voidaan tulkita ROR-teorian mukaiseksi käyttäytymiseksi. Tutkimuksessa myös tuli ilmi, että ROR-ajattelulla on mahdollinen yhteys parempaan kannattavuuteen.