Teleoperaattorin strategia kohti laajempaa ydinliiketoimintaa
Arola, Neea (2020)
Kandidaatintutkielma
Arola, Neea
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001273507
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001273507
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään teleoperaattorin strategian suunnittelun ja toteutuksen pääpiirteitä, kun teleoperaattorin tavoite on laajentaa ydinliiketoimintaansa. Tavoitteena on löytää liiketoimintaympäristön muutoksen vaikutuksia strategian suunnitteluun sekä selvittää, miten teleoperaattorin henkilöstö kokee strategian, jonka tavoitteena on laajentaa ydinliiketoimintaa. Myös strateginen yrityskauppa sekä tämän kaltaisen muutoksen vaikutukset organisaation ovat tutkielman aiheina.
Tutkielman teoreettinen viitekehys on rakennettu strategiasta ja strategisesta suunnittelusta sekä yrityskaupasta ja organisaatiomuutoksesta toteutetun kirjallisuuden ja tutkimuksen pohjalta. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin kohdeorganisaation henkilöstön kanssa.
Laadullisena toteutetun tutkimuksen tulos strategian suunnittelun osalta viittaa suunnittelun tapahtuvan liiketoimintaympäristön muutosten vaikutuksesta ja tavoitteena olevan liiketoimintaympäristön muutoksiin vastaaminen säilyttäen oma markkina-asema sekä saavuttaen kilpailuetua markkinoiden muihin toimijoihin nähden. Strategiaa toteutetaan organisaation eri tasoilla ja strategia on koko organisaatiota koskeva yhteinen toimintaa ohjaava malli, joka koetaan tärkeäksi jokaisella organisaation tasolla. Tutkimustulos kertoo strategisen yrityskaupan olevan vaikuttava strategian toteutuksen keino, joka aiheuttaa monia muutoksia organisaatiossa. Muutoksiin organisaatiossa suhtaudutaan usein alussa epäillen ja muutokset herättävät paljon kysymyksiä; organisaation sisäinen viestintä on avainasemassa kysymyksiin vastaamiseksi ja mielipiteiden muuttamiseksi epäilystä positiiviseen mahdollisuuksien tunnistamiseen. This Bachelor’s thesis aims to finding the outlines of telecommunications operator’s strategic planning and strategy implementation when the company is reaching for a broader core business. The aim is to find the effects of a change in the business environment on planning a strategy and to find out how a telecommunications operator's personnel perceives the strategy. Strategic acquisition as well as the effects of such change on the organization are also on the focus of this thesis.
The theoretical framework of the thesis is built on existing research and literature on strategy and its planning, strategic acquisition, and organizational change. This thesis has been implemented as qualitative research through theme interviews with the personnel of the target organization.
The empirical results indicate that a strategy seeks to respond to changes in the business environment in a way that maintains the organizations market position and even creates a competitive advantage over other players in the market. The strategy is implemented at different levels of the organization and is a commonly known operational model for the whole organization. The results also indicate that strategic acquisition is an effective way of a strategy implementation that aims to expand a company’s core business. Changes in an organization raises many questions within the organization; internal communication within the organization is key to answering questions and changing opinions from doubtful to positive and even seeing a change as a possibility rather than a threat.
Tutkielman teoreettinen viitekehys on rakennettu strategiasta ja strategisesta suunnittelusta sekä yrityskaupasta ja organisaatiomuutoksesta toteutetun kirjallisuuden ja tutkimuksen pohjalta. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluin kohdeorganisaation henkilöstön kanssa.
Laadullisena toteutetun tutkimuksen tulos strategian suunnittelun osalta viittaa suunnittelun tapahtuvan liiketoimintaympäristön muutosten vaikutuksesta ja tavoitteena olevan liiketoimintaympäristön muutoksiin vastaaminen säilyttäen oma markkina-asema sekä saavuttaen kilpailuetua markkinoiden muihin toimijoihin nähden. Strategiaa toteutetaan organisaation eri tasoilla ja strategia on koko organisaatiota koskeva yhteinen toimintaa ohjaava malli, joka koetaan tärkeäksi jokaisella organisaation tasolla. Tutkimustulos kertoo strategisen yrityskaupan olevan vaikuttava strategian toteutuksen keino, joka aiheuttaa monia muutoksia organisaatiossa. Muutoksiin organisaatiossa suhtaudutaan usein alussa epäillen ja muutokset herättävät paljon kysymyksiä; organisaation sisäinen viestintä on avainasemassa kysymyksiin vastaamiseksi ja mielipiteiden muuttamiseksi epäilystä positiiviseen mahdollisuuksien tunnistamiseen.
The theoretical framework of the thesis is built on existing research and literature on strategy and its planning, strategic acquisition, and organizational change. This thesis has been implemented as qualitative research through theme interviews with the personnel of the target organization.
The empirical results indicate that a strategy seeks to respond to changes in the business environment in a way that maintains the organizations market position and even creates a competitive advantage over other players in the market. The strategy is implemented at different levels of the organization and is a commonly known operational model for the whole organization. The results also indicate that strategic acquisition is an effective way of a strategy implementation that aims to expand a company’s core business. Changes in an organization raises many questions within the organization; internal communication within the organization is key to answering questions and changing opinions from doubtful to positive and even seeing a change as a possibility rather than a threat.