Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Tieteelliset julkaisut
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Tieteelliset julkaisut
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effectual and causal reasoning in the adoption of marketing automation

Mero, Joel; Tarkiainen, Anssi; Tobon, Juliana (2019-12-26)

Katso/Avaa
mero_et_al_effectual_and_causal_reasoning_final_draft.pdf (475.6Kb)
Huom!
Sisältö avataan julkiseksi
: 27.12.2022

Post-print / Final draft

Mero, Joel
Tarkiainen, Anssi
Tobon, Juliana
26.12.2019

Industrial Marketing Management

Elsevier

School of Business and Management

https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.12.008
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202001273529

Tiivistelmä

Research on technology adoption in organizations traditionally assumes that these organizations follow rational, strategic and planned adoption processes. However, a gradually emerging view is that the adoption of technology is also characterized by entrepreneurial or effectual reasoning, primarily due to technological and market uncertainties that call for more agile and experimental approaches at the digital age. Drawing on effectuation theory, we develop a research framework to examine the managerial reasoning during the adoption of marketing automation technology. Based on the results of a comparative multiple-case study on four large-sized industrial firms, we develop a maturity model of marketing automation adoption and show that even large-sized B2B companies apply effectual reasoning, which problematizes the rationality assumption in the technology adoption literature. Second, we show that during the adoption process, organizations' dominant reasoning mode follows an iterative pattern in which the adopting organization moves back and forth between effectuation and causation. Finally, we identify five key domains of marketing automation (customer knowledge, information systems infrastructure, analytics, interdepartmental dynamics and change management) and describe their gradual evolution at different stages of the adoption process.

Lähdeviite

Mero, J., Tarkiainen, A., Tobon, J. (2019) Effectual and causal reasoning in the adoption of marketing automation. Industrial Marketing Management. DOI: 10.1016/j.indmarman.2019.12.008

Alkuperäinen verkko-osoite

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0019850119301841?via%3Dihub
Kokoelmat
  • Tieteelliset julkaisut [757]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste