Kasvustrategiavaihtoehtojen kartoittaminen kierrätysalalla toimivalle mikroyritykselle
Suomalainen, Anna-Liisa (2020)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Diplomityö
Suomalainen, Anna-Liisa
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena on muodostaa analyyseihin perustuva näkemys kierrätys- ja jätehuoltoalalla toimivan mikroyrityksen strategisesta asemoitumisesta toimialallaan sekä kartoittaa sille vaihtoehtoisia kasvustrategioita ja antaa suositus sopivimmasta kasvustrategiasta. Kohdeyritys on kiinnostunut kartoittamaan muita liiketoimintamahdollisuuksia ja potentiaalisia kasvusuuntia alalla, koska sen nykyisen keräysmateriaalin volyymit ovat laskusuunnassa.
Työ alkaa kohdeyrityksen asemoinnista asemointityökalujen avulla. Aluksi toimialaan vaikuttavia makroympäristöstä tulevia muutosvoimia tarkastellaan PESTE-analyysin avulla. Tämän jälkeen tarkastellaan toimialaa ja kilpailijoita viiden kilpailuvoiman analyysin ja strategisten ryhmien analyysin keinoin. Työ jatkuu kohdeyrityksen sisäisten resurssien tarkastelulla VRIO-analyysin avulla. Lopuksi analyysit kootaan yhteen SWOT-analyysissa. Analyysien tuloksena saadaan muodostettua näkemys kohdeyrityksen asemoitumisesta toimialallaan.
Asemoinnin jälkeen laaditaan kohdeyritykselle vaihtoehtoisia kasvustrategioita erilaisiin kasvukeinoihin ja analyyseissa esiin nousseisiin alan erityispiirteisiin ja kehityssuuntiin perustuen. Tämän jälkeen rakennetaan skenaarioita toimialan tulevaisuuden kehityssuunnista tulevaisuustaulukon avulla, jonka muodostamisessa hyödynnetään ulkoisissa analyyseissa esiin nousevia muutosajureita. Lopuksi kasvustrategioita verrataan keskenään eri skenaarioihin peilaten vertailutyökalun avulla. Näin saadaan muodostettua perusteltu suositus kohdeyritykselle soveltuvimmasta kasvustrategiasta.
Kasvustrategiavaihtoehtojen vertailun perusteella kohdeyritykselle suositellaan orgaanista kasvua nykytoiminnan tehostamisen kautta. Pääpiirteittäin tässä kasvustrategiassa yrityksen nykytoiminnasta karsitaan tuottamattomat toiminnot ja palveluvalikoimaa laajennetaan uusiin keräysjakeisiin. The aim of this thesis is to conduct an analysis-based viewpoint of the position of a small waste transport company in waste management and recycling industry. In addition, the aim is to generate alternate growth strategies for the case company and to form a recommendation of the most suitable one. Due to downtrend of the case company’s current collection volumes, the company is interested in mapping new business opportunities and directions of growth within the industry.
At the beginning, the position of the case company is analyzed with strategy tools used for positioning. At first, the external influences of the macroenvironment affecting the industry are analyzed using PESTE framework. Next, the industry and the competitors of the case company are reviewed using the five forces analysis and the strategic group analysis. The analyzing continues with reviewing the internal resources of the case company by VRIO framework. Finally, all the analyses are congregated in SWOT framework. As a result, a viewpoint of the position of the case company in the industry is established.
After the positioning, alternate growth strategies are generated based on different means of growth and the special characteristics and the trends of the industry. Next, different future scenarios of the industry are generated exploiting the drivers of change from the external analyses in a future matrix tool. Finally, the different growth strategies are evaluated in different scenarios with a strategy evaluation method. As a result, a well-founded recommendation of the most suitable growth strategy for the case company is formed.
Based on the evaluation, the recommended growth strategy for the case company is organic growth by improving efficiency and performance. The main features of this growth strategy are cutting down all unproductive functions and extending the service selection to new collection materials.
Työ alkaa kohdeyrityksen asemoinnista asemointityökalujen avulla. Aluksi toimialaan vaikuttavia makroympäristöstä tulevia muutosvoimia tarkastellaan PESTE-analyysin avulla. Tämän jälkeen tarkastellaan toimialaa ja kilpailijoita viiden kilpailuvoiman analyysin ja strategisten ryhmien analyysin keinoin. Työ jatkuu kohdeyrityksen sisäisten resurssien tarkastelulla VRIO-analyysin avulla. Lopuksi analyysit kootaan yhteen SWOT-analyysissa. Analyysien tuloksena saadaan muodostettua näkemys kohdeyrityksen asemoitumisesta toimialallaan.
Asemoinnin jälkeen laaditaan kohdeyritykselle vaihtoehtoisia kasvustrategioita erilaisiin kasvukeinoihin ja analyyseissa esiin nousseisiin alan erityispiirteisiin ja kehityssuuntiin perustuen. Tämän jälkeen rakennetaan skenaarioita toimialan tulevaisuuden kehityssuunnista tulevaisuustaulukon avulla, jonka muodostamisessa hyödynnetään ulkoisissa analyyseissa esiin nousevia muutosajureita. Lopuksi kasvustrategioita verrataan keskenään eri skenaarioihin peilaten vertailutyökalun avulla. Näin saadaan muodostettua perusteltu suositus kohdeyritykselle soveltuvimmasta kasvustrategiasta.
Kasvustrategiavaihtoehtojen vertailun perusteella kohdeyritykselle suositellaan orgaanista kasvua nykytoiminnan tehostamisen kautta. Pääpiirteittäin tässä kasvustrategiassa yrityksen nykytoiminnasta karsitaan tuottamattomat toiminnot ja palveluvalikoimaa laajennetaan uusiin keräysjakeisiin.
At the beginning, the position of the case company is analyzed with strategy tools used for positioning. At first, the external influences of the macroenvironment affecting the industry are analyzed using PESTE framework. Next, the industry and the competitors of the case company are reviewed using the five forces analysis and the strategic group analysis. The analyzing continues with reviewing the internal resources of the case company by VRIO framework. Finally, all the analyses are congregated in SWOT framework. As a result, a viewpoint of the position of the case company in the industry is established.
After the positioning, alternate growth strategies are generated based on different means of growth and the special characteristics and the trends of the industry. Next, different future scenarios of the industry are generated exploiting the drivers of change from the external analyses in a future matrix tool. Finally, the different growth strategies are evaluated in different scenarios with a strategy evaluation method. As a result, a well-founded recommendation of the most suitable growth strategy for the case company is formed.
Based on the evaluation, the recommended growth strategy for the case company is organic growth by improving efficiency and performance. The main features of this growth strategy are cutting down all unproductive functions and extending the service selection to new collection materials.